HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Jun 2008

Laporan polis, Anwar kata satu rekaan ulangi peristiwa 1998
Wan Nordin Wan Yaacob


SHAH ALAM (Hrkh) - Laporan polis yang dibuat terhadap Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Dato' Seri Anwar Ibrahim adalah rekaan semata-mata untuk menjatuhkannya.

"Laporan awal pagi ini adalah satu rekaan semata-mata. Saya percaya kita sedang menyaksikan ulangan pendekatan sama yang digunakan terhadap saya pada tahun 1998 apabila tuduhan palsu dibuat dengan paksaan.

"Nyatalah ini satu tindakan terdesak oleh regim Barisan Nasional untuk menghalang usaha rakyat Malaysia menuju kebebasan, demokrasi dan keadilan, " kata Anwar dalam sidang medianya di sini.

Laporan palsu ini dirancang oleh pihak-pihak berkepentingan untuk menyerang beliau sebagai satu serangan balas terhadap bukti yang diperolehi mengaitkan Ketua Polis Negara Musa Hasan dan Peguam Negara Gani Patail dengan perbuatan salah laku, termasuk usaha pemalsuan bukti-bukti kes yang melibatkannya saya pada tahun 1998 hingga 1999.

Serangan jahat ini tidak akan menghalangnya dari mendedahkan bukti-bukti tersebut kepada awam, tegasnya.

Beliau menyeru rakyat Malaysia untuk bangun menentang kuasa-kuasa menindas yang akan digunakan oleh kerajaan pada hari dan minggu-minggu berikutnya.

"Kita menjangkakan pihak media, badan kehakiman dan pihak polis akan tunduk di bawah telunjuk serta arahan pemerintah," katanya.

"Rakan-rakanku rakyat Malaysia- kita telah mengambil langkah berani pada 8 Mac 2008 untuk mara demi harapan baru untuk kebebasan dan keadilan untuk semua rakyat.

"Gerakan rakyat untuk perubahan mesti terus maju dengan segala kekuatan dan keberanian," katanya. _

Tiada ulasan: