HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Jun 2008

Sanglang :PAS rayu ke Mahkamah Persekutuan
Siasahdaily


KANGAR : Calon PAS di Dun Sanglang, Ustaz Hashim Jasin telah memfailkan permohonan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi membatalkan keputusan Mahkamah Pilihan Raya Kangar yang memutuskan pilihan raya Dun berkenaan tidak sah.

PAS memohon dalam rayuan itu agar Mahkamah Persekutuan mengisytiharkan Ustaz Hashim Jasin adalah pemenang yang sah untuk pilihan raya itu bukannya setakat mengisytiharkan pilihan raya itu tidak sah.

Ini kerana, dalam perbicaraan itu, para defendan iaitu SPR dan calon BN mengaku berlaku salah pengumuman oleh Pengurus Pilihan Raya semasa pengisytiharan calon 8 Mac lalu.

Sepatutnya, calon PAS Hashim Jasin diisytiharkan menang tetapi pegawai pengurus itu mengistiharkan calon BN yang menang.

Dalam keputusannya, Hakim Pilihan Raya Kangar memutuskan pilihan raya itu batal dan tidak sah selepas petisyen dibuat oleh Hashim.

Ini kerana, selepas kes Wee Choo Keong pada tahun 2003, pindaan telah dibuat terhadap akta pilihan raya di mana Mahkamah Pilihan Raya tidak lagi boleh membuat keputusan untuk mengisytiharkan mana-mana calon menang tetapi hanya boleh memutuskan sesuatu pilihan raya itu sah atau sebaliknya.

Sementara itu, Umno Perlis sudah mula turun ke kawasan pilihan raya itu untuk membuat persiapan. Majlis Tertinggi Umno juga dikatakan sedang menimbangkan samada pemilihan PARTI peringkat cawangan Umno yang sepatutnya bermula Julai hendak diteruskan atau tidak ekoran kemungkinan pilihan raya kecil kawasan Sanglang.

Namun, SPR tidak boleh mengisytiharkan pilihan raya kecil diadakan sehinggalah prosedur petisyen mahkamah ini selesai.

Tiada ulasan: