HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Jun 2008

Semua MP pembangkang bertindak keluar dewan
Oleh Utusan


Kuala Lumpur: Semua wakil rakyat pembangkang hari ini bertindak keluar dari Dewan Rakyat selepas membantah keputusan Yang Dipertua, Tan Sri Pandikar Amin Mulia membenarkan Timbalan Perdana Menteri memberi penjelasan terhadap usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Tindakan itu diketuai oleh Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) selepas berlaku `perang mulut' antara wakil pembangkang dengan Yang Dipertua Dewan sehingga menyebabkan ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak terganggu beberapa kali .

Kit Siang berkata, tindakan Timbalan Perdana Menteri memberi penjelasan itu merupakan sesuatu yang luar biasa dalam amalan Dewan Rakyat.

Dewan Rakyat mempunyai 82 wakil rakyat pembangkang.

Menjelaskan perkara itu, Pandikar Amin berkata, beliau telah menggunakan Peraturan 99 untuk membuat keputusan tersebut dan penjelasan Najib juga mematuhi peraturan Dewan.

Bagaimanapun Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) tidak mengikuti langkah ahli Parlimen pembangkang itu dan menyifatkan ia sebagai satu tindakan tidak bijak kerana hanya melibatkan perkara teknikal sedangkan isu pokok terhadap usul berkenaan tidak disentuh.

Tiada ulasan: