HALAMAN SANTAI

Selasa, 13 November 2007

Catatan bagaimana gelombang kuning bersatu membentuk lautan

Oleh Zahrin Zahran

SAKSI MATA 10 NOVEMBER telah menyaksikan kemenangan pertama buat rakyat Malaysia yang cintakan kebenaran. 100,000 telah berjaya sampai ke perkarangan Istana Negara. Walaupun ugutan demi ugutan telah diterima rakyat Malaysia tetap tegas dengan pendirian mereka.

Walaupun media massa utama tidak menyiarkan berita yang sebenar dan hanya melaporkan 4000 orang sahaja yang berhimpun namun tiada siapa yang mampu menghalang berita sebenar tersebar luas.

Tanya saja kepada warga kota KL, limpahan kuning telah sampai ke simpang jalan Brickfields. Gambar – gambar di internet menceritakan segalanya. Lautan kuning memenuhi jalanraya.

Jam 11.04 pagi

Sementara menunggu kedatangan Black di Bangsar, sempat aku minum Nescafe o ais di Restoran Mydin. Teringat waktu muda remaja, tempat itu menjadi stesen menunggu rakan seperjuangan untuk ke tempat perhimpunan.

Makhluk atau insane yang bernama Black akhirnya muncul sambil seorang insane yang bernama Cikgu Bad. Setelah berbincang apa yang akan dibuat kami mengambil keputusan untuk bergerak ke Sogo tepat jam 1 petang.

Jam 1.00 petang

Kami berlima (aku, black, Cikgu Bad, Kambing dan Bobby) mula berangkat ke Sogo dengan menaiki LRT Putra.

Dalam tren yang kami naiki terdapat seorang anggota polis cawangan khas yang memantau jumlah bilangan rakyat yang menaiki tren tersebut dan perkara ini disahkan lagi apabila rakannya yang naik tren tersebut dari stesen Pasar Seni menegurnya.

Ahh biarkanlah mereka, mereka itu sedang bekerja.

Akhirnya kami sampai ke stesen Masjid Jamek. Ketika ini telah mula kelihatan Unit Amal PAS dengan uniform berwarna merah. Cukup segak.

Kami memulakan perjalanan ke Sogo dengan melalui lorong katak (bak kata Cikgu Bad) di Masjid India. Kelihatan anggota FRU berada di celah – celah lorong di Masjid India. Akhirnya kami sampai ke Sogo.

Jam 1.50 petang

Aku ambil keputusan untuk turun dulu ke pintu utama Sogo dan meninggalkan teman – teman di dalam Sogo. Sewaktu sedang mengambil angin di luar tiba – tiba semua mata memandang ke satu arah di belah kiri seolah – olah ada satu pertunjukan di sana. Rupa – rupanya gelombang kuning telah tiba.

Jam 2.00 petang

Segera aku menelefon Black untuk memaklumkan kedatangan tentera kuning ini. Selang 5 minit muncul Black, Cikgu Bad, Kambing dan Bobby.

Semangat mahu berhimpun segera naik. Pada mulanya aku merasakan kumpulan di Sogo ini tidak sampai 300 orang. Tapi rakyat lebih bijak dari Pak Lah, KJ dan polis.

Mereka menyamar. Apabila kumpulan ini sampai dengan segera mereka membuka baju dan dengan bangganya menunjukkan baju BERSIH. Nahh dengan segera jumlah yang hadir itu mencecah 2000 orang.

Cikgu Bad mengambil tempat sebagai MC dan berucap. Laungan DAULAT TUANKU dan takbir dengan hebat berkumandang. Sebelum memulakan perarakan doa dibuat untuk merahmati perarakan kami ini.

Jam 2.15 petang

Kami mula bergerak kearah kiri Sogo. Lautan Daulat Tuanku, Allahuakhbar, Hidup Rakyat, Polis Jangan Kacau Rakyat Kalau Kacau Khianat Raja, Kami Orang Raja dan lain – lain dilaungkan dengan begitu bersemangat.

Sewaktu perarakan menuju ke Dataran Merdeka sempat aku menoleh kebelakang.

Aduhhh begitu ramai sekali yang menyertai perarakan ini. Umpama ombak yang datang tidak berhenti menghempas pantai. Hujan mula turun dengan lebat.

Apabila kami mula hampir ke Dataran Merdeka pihak polis yang diwakili oleh FRU telah bersiap – sedia untuk menghalang kami. Tapi rakyat bijak.

Dengan strategi yang pantas oleh teman – teman seperjuangan, kami dengan pantas menukar strategi untuk terus ke Istana Negara sambil menuju ke Masjid Negara untuk ribuan lagi rakan kuning yang sedang berhimpun di sana.

Ya memang benar, ribuan rakyat telah bersiap – sedia menunggu kedatangan kami.

Dengan segara kumpulan Sogo bergabung dengan kumpulan Masjid Negara dan dengan sekelip mata kumpulan tentera kuning mula menjadi bertambah besar.

Jam 3.00 petang

Tentera kuning berjaya sampai ke jalan masuk menghadap pintu utama Istana Negara. Kami dihalang daripada menghampiri pintu utama itu kira – kira 100 meter jauhnya. Sewaktu kumpulan ini tiba dan menuju ke arah polis terasa cukup bersemangat.

Melihat trak – trak polis yang sudah bersiap – sedia hati aku cukup gembira kerana sudah lama tidak melihat suasana sebegini.

Aku percaya kumpulan Sogo yang kemudiannya bergabung dengan kumpulan Masjid Negara merupakan kumpulan pertama yang sampai ke Istana Negara. Pihak polis mula kelam – kabut kerana kami berjaya sampai ke sana. Pihak polis mula membuat benteng.

Kami mula rapat ke arah mereka hinggakan muka aku bersentuhan dengan perisai FRU. PA sistem akhirnya telah sampai. Sekali lagi Cikgu Bad menjadi MC dan melaungkan slogan – slogan rakyat. Akhirnya Mat Sabu tiba. Beliau dengan segera dipikul untuk memberikan ucapan.

Slogan demi slogan dilaungkan. Rasuah, penipuan, gangsterisme ketika waktu berkempen dikeji dan ditentang habis – habisan. Sudah tentu serangan ini ditujukan kepada pihak yang bermain kotor ketika berkempen.

Jam 3.15 petang

Aku terpegun melihat lautan manusia memenuhi setiap ruang inci jalanraya. Kuning di mana – mana.

Mereka semua sanggup bermandikan hujan dengan harapan yang cukup menggunung kepada Agong. Rakyat Malaysia berharap agar Agong dapat menasihati PM yang pantang dicabar ini segera membersihkan segala amalan kotor ketika pilihanraya berlangsung. Memorandum telah diserahkan kepada pihak Agong.

Jam 3.30 petang

Bermulalah ucapan demi ucapan oleh pemimpin yang sayangkan Malaysia daripada terus dirompak oleh sang penguasa beruk dan sang penguasa yang pantang dicabar.

Tuan Guru Haji Hadi Awang berucap dengan segera laungan takbir berkumandang. Cukup kuat dan hebat. Akhirnya manusia yang cukup dirindui kedatangannya ke jalan raya telah muncul.

Anwar Ibrahim muncul sambil dijulang. Sorakan terhadap beliau begitu dahsyat. Nyata beliau masih mempunyai pengaruh yang cukup kuat.

Laungan lawan tetap..LAWAN dan REFORMASI sebanyak 3 kali dilaungkan oleh beliau dengan begitu bersemangat sekali.

“Ini baru permulaan, kita akan teruskan lagi dengan kehadiran yang lebih ramai” masih berbisa

Anwar Ibrahim memberi arahan supaya rakyat segera bersurai. Rakyat akur dengan arahan oleh Anwar. Walaupun hati ini berat mahu bersurai tapi arahan tetap arahan dan kita harus patuh kerana setelah menonton video dari Malaysiakini baru lah hati tenang kerana jika lebih pada 5 minit pihak polis akan jadi gila! (maknanya nak serang la)

Jam 4.00 petang

Kami berarak secara aman ke Masjid Negara tempat di mana kami akan bersurai. Hati ini cukup girang melihat dibelakang ku Anwar yang sanggup berjalan berkilometer untuk ke Masjid Negara. Akhirnya kami selamat tiba. Sekali lagi Black memohon agar Mat Sabu mengeluarkan arahan untuk rakyat bersurai dengan aman.

Waktu aku sedang berehat bersama – sama rakan seperjuangan, aku cukup terpegun dengan kehadiran rakyat yang cukup dahsyat. Kehadiran mereka untuk bersurai di Masjid Negara bagaikan tidak putus – putus.

Jam 4.20 petang

Sekali lagi arahan dikeluarkan untuk bersurai oleh pihak jawatankuasa BERSIH. Sivarasa Rasiah mengambil tempat Mat Sabu untuk member arahan agar rakyat bersurai dengan aman.

Jam 4.30 petang

Akhirnya perhimpuan 10 November telah berjaya. Walaupun kehadirannya tidak dapat menyamai kehadiran pada tahun 20 September 1998 tapi bagi aku inilah perhimpunan yang paling tersusun.

Polis ditipu dengan begitu cemerlang. Rakyat mendengar arahan dari pihak jawatankuasa.

100,000 rakyat telah berhimpun untuk menyatakan sokongan kepada kempen BERSIH. Pilihanraya yang bersih dapat menjamin kesejahteraan negara daripada dirosakkan oleh si beruk KJ dan si pantang dicabar Pak Lah.

Ohh ya Pak Lah dan Zam. Pak Lah kamu kata kamu pantang dicabar ya. Zam kamu kata laporan media kamu betul ya. 4000 orang je ya.

3 minggu lagi kita jumpa lagi. Insya Allah

Tiada ulasan: