HALAMAN SANTAI

Isnin, 12 November 2007

Zaid pertikai penubuhan panel siasat rakaman klip video peguam

Seorang penyokong kerajaan mempersoalkan rasional penubuhan panel bebas khas untuk menyiasat kesahihan rakaman klip video yang kononnya membabitkan perbualan seorang peguam dengan seorang yang dikatakan hakim kanan mengenai pelantikan hakim-hakim, memandangkan ia tidak mempunyai kuasa memanggil mana-mana pihak memberi keterangan.

Datuk Mohd Zaid Ibrahim (BN-Kota Baharu) berkata kerana ketiadaan kuasa, anggota panel khas itu hanya terpaksa bergantung kepada ihsan individu tertentu untuk memberi maklumat atau keterangan.

Ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2008 di Dewan Rakyat , beliau berkata dalam keadaan sedemikian, adalah lebih wajar jika ditubuhkan Suruhanjaya Diraja yang sekurang-kurangnya mempunyai kuasa untuk memanggil pihak-pihak tertentu untuk memberi keterangan.

"Dengan menubuhkan panel ini, kerajaan seperti tiada keyakinan terhadap polis dan Badan Pencegah Rasuah, sebab kalau percaya, tidak perlu lantik panel," katanya.

Bernama melaporkan Mohd Zaid turut melahirkan rasa khuatir publisiti terhadap kes berkenaan yang diketengahkan oleh bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga pemimpin parti pembangkang, boleh mendorong rasa simpati rakyat terhadap parti itu..

Tiada ulasan: