HALAMAN SANTAI

Sabtu, 10 November 2007

Peneroka Felda bakal jadi mangsa, Najib gagal membela

Basiron Abdul Wahab

TEMERLOH (Hrkh) - Para peneroka yang mengusahakan penanaman semula secara persendirian bakal menghadapi masalah besar berikutan tekanan terbaru pengursan Felda yang akan berkuatkuasa tidak lama lagi.

Menurut sumber, pihak pengurusan Felda didakwa cuba menekan peneroka melalui sepucuk surat kononya peneroka tidak lagi boleh menjual hasil ladang mereka kerana tidak mempunyai lesen jual beli yang hanya dimiliki oleh Felda.

Difahamkan Felda mempunyai perjanjian dengan MOPB dimana agensi berkenaan akan mengeluarkan lesen jual beli kelapa sawit secara 'blok' kepada Felda sahaja.

Oleh kerana ladang peneroka berada didalam kawasan Felda maka pihak MOPB hanya mengeluarkan lesen kepada Felda sebagai tuan punya ladang.

Jika ini berlaku, ia akan memberi kesan besar kepada peneroka yang mengusahakan ladang sendiri kerana tidak boleh memasarkan hasil sawit mereka kemana-mana kilang.

Tindakan terbaru Felda ini berjaya menakut-nakutkan peneroka dan ada yang telah menyerahkan kembali pengurusan ladang kepada Felda.

Jelas sumber tersebut, peneroka di Felda Gugusan Jenderak dan Jengka telah menerima notis daripada pihak Felda berkaitan isu berkenaan.

Sember berkenaan mencabar Felda mendedahkan tindakan 'jahatnya' itu dan menyifatkan ia adalah suatu tindakan 'lintah darat' pada zaman Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib yang berperananan ke atas Felda.

"Tidak cukupkah lagi apa yang Felda miliki sekarang sehingga perlu mengawal hasil peneroka pula," ujar sumber itu. - mr

Tiada ulasan: