HALAMAN SANTAI

Jumaat, 9 November 2007

Pendakwaan ‘tergesa-gesa’ mangsa Batu Burok - ‘Cubaan’ menakutkan rakyat

Oleh : WanKay

KUALA TERENGGANU - Pendakwaan ‘tergesa-gesa’ ke atas 21 orang awam yang terlibat dengan peristiwa berdarah pada 8 September lalu di Batu Burok dilihat sebagai suatu usaha bagi menakut-nakutkan rakyat agar tidak menyertai Himpunan 100 ribu anjuran Bersih di Dataran Merdeka, 10 November 2007 ini.

Ini berikutan, tindakan pihak polis Terengganu yang memanggil kesemua 21 tahanan Orang Kena Tuduh (OKT) termasuk seorang tahanan Orang Kena Saman (OKS) tanpa notis awal hanya diketahui pada petang dan malam 6 November lalu.

Kesemua mereka itu dibawa ke Mahkamah Majistret dihadapan Majistret Wan Mohd Zul Zaki Qudin Zulkifli oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Kamal Ariffin Ismail.

Sumber Buletinonline, memaklumkan terdapat ‘perancangan’ pihak tertentu yang cuba menyegerakan tindakan pendakwaan bagi tujuan menakutkan orang ramai ke perhimpunan di Kuala Lumpur, Sabtu ini.

Ini kerana, tindakan tersebut diharapkan tertuduh OKT dan OKS berkenaan gagal mengemukakan wang bayaran jaminan sekaligus di penjarakan di atas kesalahan tersebut.

Namun begitu, dengan kecekapan pihak Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) berjaya menyedia serta menyelamatkan kesemua ‘mangsa’ termasuk penjamin dan wang jaminan sebanyak RM2,000 seorang.

Menurut pemerhati yang hadir ke mahkamah tersebut mendapati pihak terbabit sekali lagi ‘sengaja’ melambat-lambatkan pengendalian di mahkamah sehingga lewat petang.

Kesemua tertuduh OKT dan OKS terbabit dituduh di bawah Seksyen 27(5) Akta Polis 1969 dan jika sabit kesalahan boleh dihukum di bawah Seksyen 27(8) Akta Polis 1967 yang membawa hukuman denda tidak kurang RM2,000 dan tidak lebih RM10,000 serta penjara tidak lebih setahun.

Mahkamah menetapkan pada 15 Januari 2008 tahun depan bagi tarikh sebutan kes terhadap 15 tertuduh termasuk dua juvana.Manakala, tarikh perbicaraan bagi lima lagi termasuk tiga juvana ditetapkan pada 24, 24 dan 27 Februari 2008.

Semua tertuduh diwakili oleh tiga firma guaman iaitu Aziz & Co, Faris, Halim & Co dan Wan Mutalib & Co. Seramai lapan orang peguam mewakili mereka iaitu Kamarul Zaman Wahab, Fathi Aziz Abu Bakar, Asyikin Zaki, Saifuddin Othman, Zubir Abu Bakar, Sofian Ariffin, Wan Haidi dan Faris Irwan Mustafa.

Tiada ulasan: