HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 November 2007

Rashid yang suruh Bersih serah memo pada Agong
Posted by: raja petra
Petikan malaysiakini

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong sewaktu perhimpunannya 10 November lalu atas nasihat Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR),Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.

Dalam memorandum tersebut, Bersih menuntut supaya diadakan pilihanraya yang bersih dan adil di negara ini.

Setiausaha Sekretariat Bersih, Faisal Mustaffa berkata, Abdul Rashid menasihatkan anggota rombongan Bersih supaya berbuat demikian dalam satu pertemuan di pejabat pengerusi SPR itu di Putrajaya pada 3 Julai.

Katanya, dalam pertemuan tersebut pengerusi SPR itu memberitahu bahawa beliau tidak mempunyai kuasa untuk menukar peraturan dan perjalanan pilihanraya.

"Sehubungan itu, Abdul Rashid mencadangkan kepada Bersih supaya menghantar memorandum tersebut kepada Yang di-Pertuan Agong. "

"Awak (Bersih) hantar kepada Agonglah kerana saya (Abdul Rashid) tiada kuasa," kata Faisal dalam sidang media di ibu negara hari ini.

Berikutan itu, kata Faisal, Bersih mengadakan perhimpunan yang hadiri kira-kira 40,000 dan menyerahkan memorandum tersebut kepada Yang di-Pertuan Agong pada 10 November lalu.

Memorandum tersebut diserahkan kepada wakil Istana Negara oleh delegasi yang diketuai oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bersama Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; Timbalannya, Nasharuddin Mat Isa; Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Bagaimapun, kata Faisal, Abdul Rashid telah menukar pendiriannya itu apabila mendapat tahu yang Bersih akan mengadakan perhimpunan untuk menyerahkan memorandum sepertimana yang dinasihatkan oleh beliau.

Dalam satu kenyataan selepas itu, Abdul Rashid berkata SPR akan memendekkan masa berkempen dalam pilihanraya umum akan datang, jika Bersih meneruskan perhimpunan tersebut.

Sehubungan itu, kata Faisal, Bersih akan mengedarkan pita perbualan antara Abdul Rashid dengan anggota rombongan Bersih itu di mana beliau telah menasihatkan gabungan itu menghantar memorandum itu kepada Yang di-Pertuan Agong.

Sementara itu, seorang lagi wakil Bersih, Tian Chua berkata, PKR mempunyai pengalaman pahit setiap kali berurusan dengan pengerusi SPR itu.

Beliau mendakwa, Abdul Rashid hanya mengikut telunjuk Barisan Nasional (BN) dan kerana itulah kerajaan cuba untuk melanjutkan khidmatnya setahun lagi.

"Abdul Rashid akan bersara pada 31 Disember ini tetapi kerajaan mahu meminda perlembagaan untuk membolehkan khidmatnya disambung," katanya yang juga Ketua Penerangan PKR

Tiada ulasan: