HALAMAN SANTAI

Selasa, 13 November 2007

"RTM minta kami sebut Himpunan 10 November ganggu peniaga"

ALOR STAR: "Ada empat orang lelaki yang mengaku mereka dari RTM datang kepada kami dan minta kami sebut bahawa Himpunan 10 November di Kuala Lumpur telah menimbulkan gangguan kepada peniaga dan semua orang takut bila ada himpunan seperti itu," demikian pengakuan Saw Lean Kiaw dari Alor Star.

Katanya, sekumpulan empat lelaki tersebut datang di tempat kerjanya di sebuah bangunan berdekatan sebuah IPTS di Jalan Langgar, dekat sini pada waktu tengahari (11 November) dan dilihat hanya memilih orang awam bukan Melayu untuk ditemuramah.

"Saya dan beberapa rakan dari kaum Cina tidak mahu ikut cakap mereka, kalau dia nak minta kami ulas tentang himpunan itu kami mahu, tetapi mereka 'ajar' untuk kutuk himpunan rakyat tersebut, kalau keluar TV bermakna ia bukan komen kami yang sebenarnya," sambung Kiaw.

Bagaimanapun menurutnya, mereka sempat merakamkan temubual bersama seorang lelaki India.

Ditanya sama ada beliau tahu nama wakil RTM terbabit, Kiaw memberitahu mereka hanya memperkenalkan diri sebagai wakil RTM tetapi tidak memperkenalkan nama.

Ketika pertemuan dibuat sekitar jam 8.00 malam tadi bersama Kiaw, kebetulan sambil menonton siaran berita RTM, ternyata 'perancangan' tersebut benar-benar direalisasikan RTM yang menyiarkan kononnya orang ramai mengutuk himpunan itu atas alasan telah menimbulkan kacau bilau serta menakutkan para peniaga di Kuala Lumpur.

Kiaw menyatakan, masyarakat Cina di Alor Star tidak menganggap himpunan aman itu sesuatu yang menimbulkan gangguan jika ia bertujuan untuk mengembalikan keadilan dalam pilihan raya negara ini.

Tiada ulasan: