HALAMAN SANTAI

Ahad, 11 November 2007

Eksklusif: Perhimpunan terbesar selepas 20 September 1998

Oleh Wartawan KLpos.com & AIC KL

KUALA LUMPUR: Polis DiRaja Malaysia melepaskan gas pemedih mata dan meriam air bagi meleraikan puluhan ribu demonstran yang berkumpul di ibu negara mendesak reformasi pilihanraya dalam satu protes anti-kerajaan terbesar yang terbesar dalam 10 tahun sejarah negara sejak Reformasi 1998.

Meskipun dibasahi hujan lebat dan kehadiran polis lengkap bersenjata, lebih 10,000 manusia berhimpul di beberapa lokasi terpilih di pusat bandar dan berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum merayu campurtangan diraja dalam pilihanraya umum akan datang, yang dijangka diadakan sebelum berakhir tahun 2007.

Seruan "Daulat Tuanku" dan "Selamatkan Malaysia" bergema menggegarkan Kuala Lumpur, dan demonstran yang berpakaian serba kuning lambang kedaulatan raja-raja Melayu, berkumpul di luar gerbang Istana sehingga Setiausaha Agong menerima memorandum dari pemimpin Bersih, dan Presiden Parti Islam SeMalaysia, Abdul Hadi Awang.

Beberapa minit sebelum itu dan beberapa kilometer dari lapangan Istana, polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air kearah ribuan aktivis yang berkumpul di Masjid Jamek Kuala Lumpur selepas mereka tidak mempedulikan amaran untuk bersurai.

Menurut jurucakap polis, perhimpunan dan perarakan tersebut adalah haram dan penganjur gagal mendapatkan permit yang diperlukan di Malaysia untuk setiap perhimpunan awam melibatkan lebih dari lima orang.

Walaubagaimanapun, kumpulan hak asasi manusia mengecam polis dan kerajaan Malaysia kerana enggan memberikan permit, dengan berkata kebebasan bersuara rakyat disekat.

Alasan yang diberikan polis adalah protes besar-besaran itu akan mengganggu pengguna jalanraya dan demonstran yang terlibat mengancam keselamatan awam.

Mengiringi perarakan itu, kerajaan mengerahkan lebih 4000 anggota termasuk Unit Simpanan Persekutuan, unit berkuda dan unit anjing untuk menyekat kehadiran lebih 62,000 rakyat. Turut menyertai perarakan itu itu anggota-anggota Majlis Peguam.

Tujuan demonstrasi hari Sabtu itu adalah menyeru kemaskini senarai pengundi, membasmi pengundi hantu, menghapuskan undi pos, serta liputan media yang adil dan komprehensif kepada semua parti-parti politik.

Awal minggu ini, Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi menggesa penganjur membatalkan protes tersebut, dan memberi amaran "jangan mencabar saya".

Perhimpunan sabtu itu adalah yang terbesar dalam 10 tahun sejarah Malaysia sejak Reformasi 1998.

Pada September 1998, lebih 10,000 manusia menunjuk perasaan di jalan-jalan utama Kuala Lumpur selepas bekas Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dipecat dan dipenjarakan oleh bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, atas dakwaan rasuah dan salahlaku seksual.

Anwar seterusnya membentuk Parti KeADILan Rakyat, yang menjadi salahsatu dari 26 penganjur demonstrasi itu, Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih).

Aktivis berkata pilihanraya Malaysia berat sebelah kepada perikatan Barisan Nasional, berikutan proses mengatur semula sempadan kawasan mengundi bagi memecahkan kekuatan pembangkang. Selain dari itu, dakwaan membeli undi, ketidakadilan Suruhanjaya Pilihanraya serta salahguna wang rakyat dan media oleh parti pemerintah.

Barisan Nasional telah memerintah Malaysia sejak Merdeka pada 1952 dari penjajah British.

Tiada ulasan: