HALAMAN SANTAI

Rabu, 27 Februari 2008

Calon BA lapor BPR BN guna premis awam sebagai bilik gerakan
Basiron Abdul Wahab


TEMERLOH (Hrkh) - Calon Barisan Alternatif (BA) Parlimen Temerloh dan Dun Semantan membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) berkenaan penyalahgunaan balai raya dan premis awam di dalam kawasan parlimen Temerloh oleh Barisan Nasional (BN).

Calon KeAdilan P.88 Parlimen Temerloh, Ahmad Nizam Hamid diwakili wakil calonya, Hashim Abdullah dan calon PAS kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) N.32, Kuala Semantan Syed Hamid Mohamad diiringi peguam Abdullah Abdul Karim mengemukakan laporan bertulis di Pejabat BPR Cawangan Temerloh pada jam 11.00 pagi tadi.

Dalam sidang medianya, Hashim berkata, laporan dibuat berdasarkan peruntukan Seksyen 12 (1) Akta Kesalahan Pilihan 1954 dan Seksyen 21 (1) Akta Pencegahan Rasuah 1997.

Beliau berkata antara premis awam yang digunakan BN ialah balai raya di Kampung Tanjung Batu, Paya Pulai dan Bukit Kemuning.

"Perbuatan menggunakan premis kerajaan yang dibina dengan dana awam untuk sebuah parti politik (BN) amat berleluasa dalam kawasan Parlimen Temerloh," ujarnya.

Menurut Hashim, beliau telah membangkitkan perkara itu dalam mesyuarat wakil-wakil calon dengan pegawai pengurus pilihan raya pada 24 Febuari lalu, pada 25 Febuari pihak pengurus pilihan raya mengeluarkan satu surat jawapan menyatakan pejabat daerah telah menyerahkan semua balai raya di dalam daerah Temerloh kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan kampung (JKKK) bagi tujuan penyelenggaraan dan kegunaan harian.

Salinan laporan BPR turut diserahkan kepada pegawai pengurus pilihan raya yang juga Pegawai Daerah Temerloh, Abu Jamal Nordin.

Dalam pertemuan dengan Abu Jamal di pejabatnya, beliau menerima salinan laporan BPR itu.

Beliau berkata pihak kerajaan negeri telah menyerahkan semua balai raya kepada JKKK melalui pejabat daerah tetapi bukan untuk disalahguna.

Beliau tidak mengetahui wujudnya balai raya yang dijadikan bilik gerakan pilihan raya oleh parti-parti politik sehingga menerima laporan ini.

"Saya tidak tahu wujudnya balai raya dijadikan bilik gerakan, baru sekarang saya tahu," ujarnya.

Turut hadir dalam pertemuan itu ialah calon PAS Kuala Semantan, Syed Hamid Mohamad dan peguam Abdullah Abdul Karim.

Sementara itu Syed Hamid berkata, perbuatan menyalahgunakan premis awam ini telah sejak dahulu lagi.

Katanya, semasa menjadi wakil calon kepada Dr Abdul Wahab Ismail dalam pilihan 2004 lalu, bantahan sama dibuat BA dan pihak pengurus pilihan raya mengambil tindakan segera mengarahkan BN mengosongkan premis berkenaan.

Hashim berkata, pihaknya menuntut keadilan daripada pihak pengurus pilihan raya untuk memastikan penyalahgunaan premis kerajaan serta lain tidak berleluasa.

Difahamkan selain balai raya, BN turut menggunakan balai penerangan, balai belia untuk dijadikan bilik gerakanya. Semua premis berkenaan dibina menggunakan wang rakyat tetapi BN menggunakanya untuk kepentingan partinya. - mns

Tiada ulasan: