HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Februari 2008

PRU12: SPR pengadil yang berat sebelah
Oleh Tarmizi Mohd Jam


MAKIN jelas kewibawaan SPR tercabar. Ia sudah tidak boleh dipercayai lagi. SPR adalah pengadil berat sebelah. Sudah tentu hanya mengikut telunjuk tuannya "Barisan Nasional".

Rakyat kini melihat dengan mata kepala sendiri. Penipuan demi penipuan dilakukan SPR. Agenda jahatnya tersirat pada gerak badan Pengerusinya, Rashid Abdul Rahman.

Orang bernama Rashid inilah yang telah memaklumkan kepada rombongan BERSIH bahawa semua peraturan yang dibuat dalam SPR, adalah untuk memenangkan parti pemerintah.

Ini pengakuan. Ini cakap-cakap Rashid sendiri. Sebab itu, himpunan 100,000 muncul tepat pada masanya membantah kejahatan SPR yang terlalu mengikut telunjuk BN.

Malah, kalau diperhatikan arahan SPR agar semua calon mendutikan setem sebagai syarat kelayakan bertanding, itu juga adalah sebahagian dari taktik untuk "memenangkan" parti pemerintah. Inilah yang diucapkan Rashid.

Empat tuntutan BERSIH tidak diendahkan SPR. Anak Badawi langsung tidak gentar dengan PAS dan PKR. Mereka hanya gentar dengan Hindraf. Semua tuntutan Hindraf (dibaca orang-orang India MIC) dipenuhi. Sanggup Najib dan Khir Toyo melutut demi undi.

Tuntutan BERSIH dalam penggunaan dakwat kekal, tiada keputusan. Indah khabar dari rupa. Nak ikut boleh, tak nak buat boleh. Sekali lagi SPR bermain api.

Isu pembersihan daftar pemilih dipandang enteng. SPR tidak bersedia untuk membuang nama pengundi yang telah mati, malah masih terdapat nama pengundi yang berumur ratusan tahun dalam daftar pemilih.

Undi pos terus dikekalkan. BERSIH menuntut ianya dihapuskan. Tetapi SPR enggan menghapuskan kerana itu adalah senjata memenangkan BN. Undi pos di Dun Belantek, Kedah contohnya ditambah bagi "menumpaskan" kemenangan PAS sekarang!

RTM pula terus menjadi perkakas penerangan BN. Ia adalah milik rakyat yang menjadi pembayar cukai. Tetapi, stesyen itu digunakan sepenuhnya tanpa malu dan tanpa diambil tindakan oleh SPR terhadap BN.

Apakah semuanya ini? Pertarungan tidak sihat dan tangan parti-parti alternatif diikat ke belakang. Sudah tentulah, BN menang. Pilihan raya hanya rubber stamp untuk BN mendapatkan kuasa.

Hakikatnya, pilihan raya yang diadakan lima tahun sekali itu tidak telus. Demokrasi sudah mati. Undi yang rahsia penuh misteri. Semuanya angkara saka SPR.

Mulai hari ini, saya cadangkan, jangan sebut SPR itu Suruhanjaya Pilihan Raya tetapi mari kita cemuh badan ini sebagai Suruhanjaya Penipu Rakyat - SPR juga sebutannya!

Tiada ulasan: