HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Februari 2008

Rakyat menanti klip video panas Rosmah, Khairy dan Mahadzir Khalid


Seperti klip video membabitkan Khairy, Mahadzir, klip video Rosmah juga dalam persiapan untuk dilancarkan secara rasmi. Bila?

Oleh Mohd Sayuti Omar

Berbagai benda dan cerita anih kedengaran hari ini. Sekali dengar rasanya tidak logik dan ia sebagai gimik saja. Tetapi setelah megenangkan kepada beberapa kes seumapamanya yang mulanya juga anih dan di luar logik akal tetapi akhirnya benar, maka ia bukan mudah dibuang begitu sahaja.

Sebelum ini siapa percaya bahawa Menteri Kesihatan ada skandal sex dengan seorang perempuan muda. Ada rakaman video menunjukkan aksi mereka sedang berasmaradana dalam bilik hotel. Seorang menteri dalam Kerajaan Islam Hadhari mestilah berwibawa dan menjaga maruah parti. Tidak mungkin! Amat mustahil kalau menteri yang juga dianggap golongan cendekiawan sanggup melakukan kerja terkutuk itu yang hanya layak dilakukan oleh mereka tidak sekolah.

Akhirnya desas desus itu menjadi kenyataan menyebabkan menteri berkenaan, Chua Sok Lek kehilangan jawatan sebagai menteri dan menanggung aib di sepanjang hanyatnya dan kerier politiknya musnah sekelip mata saja.

Begitu juga dengan dakwaan mengenai video percakapan seorang peguam kanan dengan bekas Ketua Hakim Negara yang sedang menyusun dan mengaturkan perlantikan hakim-hakim. Mulanya ramai yang tidak percaya dan menganggap ianya rekaan semata-mata. Ia adalah gimik oleh golongan tertentu yang dengki dan cemburu hati kerana hajat mereka tidak kesampaian.

Apa jadi akhirnya? Ternyata klik video yang mendedahkan kelakuan peguam dan hakim itu didedahkan kepada umum. Ekorannya ia telah mengaibkan seluruh negara. Ia juga memberi masalah kepada Kerajaan sehingga terpaksa menubuhkan Suruhjaya DiRaja untuk menyiasat apa yang terkandung dalam video berkenaan.

Selepas meletusnya isu video dan rakaman panas itu kini bertaburan pula dengan pelbagai cerita mengenai perkara yang sama. Cerita-cerita ganjil tetapi tidak mustahil ini kian panas menjelang hari mengundi dan menjadi bahan kempen pilihan raya. Rakyat sedang menanti dengan penuh debaran untuk menyaksi dan melihat dengan mata kepala sendiri.

Antara yang panas dan menjadi penantian umum hari ini ialah video yang kononnya melibatkan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin. Katanya video berkenaan ialah rakaman aksi Khairy sedang berasmara dengan seorang perempuan.

Apakah ianya gimik atau sebuah hakikat di akhir zaman? Sebuah blog peribadi telah berminggu mempromokan video berkenaan yang menggambarkan seorang lelaki berwarna gelap sedang mencium seorang perempuan berwarna putih.

Dan semasa saya berada di Alor Star, Kedah semalam, hebuh cerita pasal klik video melibatkan Menteri Besar Kedah, Mahadzir Khalid yang sedang berciuman dengan seorang perempuan. Kononnya kejadian itu berlaku atas sebuah bot di luar negara. Hai... macam cerita Hindustan sahaja!

Rakaman itu katanya dilakukan oleh seorang pegawai keselamatan. Klik video itu kini berada dalam simpanan berapa orang di Kedah dan bakal di sebarkan.

Isu ini tersebar sejak beberapa minggu lalu sebelum hari penamaan calon. Kononnya gara-gara hebuh fasal kilik video itu seorang ahli Puteri yang mulanya dicadangkan untuk bertanding di sebuah kerusi DUN digugurkan disaat-saat akhir. Apakah wanita yang dicium Mahadzir Khalid itu bakal calon yang digugurkan itu? Dan kalau dakwaan itu tidak benar kenapa Puteri itu dibatalkan pencalonannya?

Manakala di Kuala Lumpur pula tersebar berita kononnya telah tersedia video atau rakaman VCD yang membabitkan isteri Timbalan Perdana Menteri, Rosmah Mansor. Kejadian atau kilik video ini menunjukkan aksi rendah moral Rosmah sebelum beliau menjadi isteri Najib Razak.

Seperti klik video membabitkan Khairy, Mahadzir, klik video Rosmah juga dalam persiapan untuk dilancarkan secara rasmi. Bila?

Persoalan kini sejauh manakah kilik-kilik video panas itu wujud. Apakah ianya hanya gimik untuk menakut-nakut dan menggerunkan orang-orang terbabit. Sukar untuk dipercayai dan menghukumnya. Ini kerana apa yang kita tidak percaya sebeloum ini tiba-tiba muncul di hadapan mata dan menggemparkan. Yang pastikan kemunculan bahan-bahan bernilai seperti ini ialah pada waktu yang dikira tepat dan sesuai.

Seandainya klik-klik video tadi benar-benar wujud dan disebarkan beberapa hari sebelum hari mengundi ia pasti akan memberi impak besar kepada calon-calon BN terutamanya mereka yang terbabit secara langsung dengan video berkenaan. Kalau pun mereka tidak sampai ditolak rakyat secara total namun undi mereka akan merosot.

Sebaliknya sekiranya klik video berkenaan tidak muncul sehingga ke hari mengundi, bermakna ia hanyalah gimik sahaja. Impkikasi daripada ini menyebabkan isu-isu seumpama ini tidak mudah dipercayai dimasa akan datang.

Tiada ulasan: