HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Februari 2008

Umno-BN Kedah bergolak, hanya 300 hadiri majlis Abdullah
Helmi Khalid


ALOR STAR (Hrkh) - Pemerhati politik Kedah, Pak Tuan Syed, menegaskan bahawa Dato' Seri Mahdzir Khalid amat lemah dan tidak berpengaruh sebagai pemimpin sehingga terpaksa memanggil PM dan TPM turun berkempen di Kedah dalam Pilihan Raya Umum.

"Ini tidak pernah berlaku sejak puluhan tahun lalu, sekalipun ketika Tun Mahathir menjadi PM, beliau tidak perlu turun ke merata negeri Kedah ini," sambung Pak Tuan.

Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak terpaksa mengadakan lawatan mengejut ke Kedah sejak kelmarin, Abdullah memilih Kuala Kedah dan Jerlun, sementara hari ini, Najib ke Sik dan Pendang.

Para wartawan akhbar harian pula menyebut bahawa mereka amat terkejut dengan kehadiran yang amat sedikit ketika Abdullah di Padang Awam, Taman Sri Putra, Kuala Kedah.

"Hanya sekitar 200 hingga ke 300 orang sahaja yang hadir, belum pernah berlaku begini, cuma di Padang Sera, Kodiang agak lebih ramai sedikit dari biangan yang hadir di Kuala Kedah," cerita mereka.

Bagi Pak Tuan, kunjungan ke Kuala Kedah hanya sekadar menjaga hati bekas MB Kedah, Dato' Seri Syed Razak Syed Zain dan juga perasaan pengundi di sana atas sifat, Syed Razak sebagai Ketua Umno Bahagian Kuala Kedah.

"Parlimen Jerlun terpaksa dipilih untuk menjaga hati Tun Mahathir, anaknya bertanding di sana, jadi Pak Lah turun berkempen untuk Mukhriz," tegas beliau lagi.

Katanya lagi, BN Kedah juga sudah kekeringan idea kerana membawa semula Najib ke Felda Sungai Tiang, tidak sampai sebulan lalu, Najib telah ke sana dan menemui para peneroka di Felda Lubuk Merbau, dalam jarak yang cukup dekat antara dua tempat ini.

"Sik sedang bergolak, Najib cuba nak jadi hero, orang Sik tak mahu Osman Desa di Parlimen, dia orang luar, ini tak dapat dinafikan, tetapi kehadiran Najib hanya menambahkan lagi marah rakyat kepada BN kerana orang Sik juga tidak berminat dengan Najib atas faktor terlalu banyak terpalit dengan isu rasuah dan wanita," sambung beliau.

Kem BN kali ini masih belum dapat digerakkan di mana-mana bahagian, anak muda sudah tidak bersama mereka dan pengundi bukan Islam juga dilihat sudah menunjukkan isyarat akan meninggalkan BN.

Dalam perkembangan lain, beberapa calon BN yang cuba mendekati rumah-rumah yang majoritinya pengundi Cina, dihalau dan diberi amaran untuk tidak datang lagi ke kawasan mereka atas alasan, hari ini calon-calon BN itu datang, lima tahun pula dia akan menemui mereka. - mks

Tiada ulasan: