HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Februari 2008

Guna segala kemudahan menteri, Abdullah khianati perlembagaan
Mohd Sabri Said


KEPALA BATAS (Hrkh) - Presiden Umno, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengkhianati perlembagaan negara apabila tidak menghormati undang-undang pilihan raya kerana masih meneruskan aktivitinya seolah-oleh beliau masih memegang tampuk pemerintahan.

Sepatutnya beliau lebih tahu peraturan dan undang-undang bukan terus berlagak menjadikan gelanggang politik sekarang sebagai medan mencari pengaruh dengan membelakangkan peraturan yang ditetapkan.

Pesara Pegawai Pentadbiran dan Dipolmatik Malaysia, Haji Abdul Rahman Salleh menyifatkan apa yang berlaku selepas penamaan calon dalam pilihan raya umum ke-12 menyaksikan penyalah gunaan kuasa secara berleluasa.

"Dato' Seri Abdullah seolah membelakangkan peraturan yang ditetapkan dalam perundangan pilihan raya kerana terus menggunakan jentera kerajaan dan pengiring sendiri ketika keluar berkempen. Bukan itu sahaja bahkan penggunaan dewan orang ramai dengan sewenang-wenangnya oleh Umno," tegasnya.

Menurut beliau yang juga bekas calon PAS Dewan Undangan Negeri (Dun) Permatang Berangan, sekarang ini Dato' Seri Abdullah hanya Perdana Menteri sementara maka apa yang ada hubung kait dengan kerajaan beliau kena elakkan.

Jika Umno benar-benar berani berdepan dengan pembangkang terangnya, mereka hendaklah bersikap terbuka sama ada rela bersemuka di satu pentas atau berkempen menerusi siaran televiyen.

"Ini tidak, Barisan Nasional (BN) saja yang boleh, pembangkang terus dinafikan haknya. Sampai bila demokrasi dapat dipulihkan," jelasnya kecewa. - mns

Tiada ulasan: