Gemfive.com, platform membeli-belah atas talian baharu yang memulakan operasinya di Malaysia.
MALAS menghadapi kesesakan lalu-lintas dan orang ramai
menyebabkan membeli-belah secara atas talian (online) terutama pada
musim perayaan dalam kalangan rakyat Malaysia bukan lagi asing, malah
kini menjadi gaya hidup.
Dengan menggunakan telefon pintar, komputer riba dan tablet yang boleh
dilayari di mana-mana sahaja, pembelian keperluan barang Aidilfitri
boleh dibuat tanpa perlu beratur panjang di kaunter untuk membuat
pembayaran.
Laman sosial seperti Facebook dan Instagram serta laman web menjadi
medium kepada peniaga untuk mempromosikan produk mereka seperti biskut
raya, baju Melayu, baju kurung, selendang, tudung dengan rekaan terkini.
Bagi kakitangan awam, Roshakina Mat Zuki berkata, dia membeli baju raya
secara online kerana ia boleh diakses 24 jam melalui telefon bimbit dan
komputer riba untuk melihat rekaan dan material yang digunakan sekali
gus membuat perbandingan.
“Saya tidak perlu pergi setiap butik untuk melihat baju raya yang
dijual. Saya hanya membuat perbandingan harga, jenis kain dan material
yang digunakan dengan masa yang minima.
“Pembelian di hujung jari sahaja dan lebih murah serta berkualiti
berbanding yang dijual di pusat membeli-belah. Harga setiap baju
bergantung kepada kualiti kain dan jahitannya” katanya.
Tambahnya, jika bimbang mengenai saiz baju, dia akan meminta peniaga
dalam talian untuk memberikan senarai ukuran badan supaya tidak salah
memilih.
“Pada tahun ini, saya membeli melalui Zalora. Kadang-kadang saya
melihat di Instagram dan berkunjung ke butik berkaitan, malangnya, baju
yang menjadi pilihan tidak ada saiz dan tidak ada stok,” katanya.
Jimat masa
Bagi kakitangan awam, Siti Najwanis Zainun, dia berjinak-jinak dalam pembelian atas talian sejak dua tahun lalu selepas melihat rakan-rakan membeli barang keperluan hari raya seperti baju raya, kuih raya dan selendang melalui medium tersebut.
Bagi kakitangan awam, Siti Najwanis Zainun, dia berjinak-jinak dalam pembelian atas talian sejak dua tahun lalu selepas melihat rakan-rakan membeli barang keperluan hari raya seperti baju raya, kuih raya dan selendang melalui medium tersebut.
“Selalunya saya akan membuat pembelian lebih awal kerana bimbang baju yang ditempah tidak akan sampai tepat pada masanya.
"Setakat ini, Alhamdulillah, baju-baju ditempah memuaskan hati,” katanya.
Tambahnya, pembelian secara online juga menjimatkan masa kerana tidak perlu pergi ke butik yang terletak di Lembah Klang.
“Pembelian online sering dikaitkan dengan penipuan. Saya hanya membeli
di butik dan peniaga kuih raya yang diyakini sahaja kerana takut ditipu
oleh mereka yang mahu mengaut keuntungan atas angin sahaja,” katanya.
Siti Najwanis berkata, setiap pembelian yang dilakukan, dia akan
memastikan maklumat mengenai alamat perniagaan, identiti peniaga dan
maklumat lain diperolehi bagi membantu dirinya untuk mendapat ganti rugi
sekiranya berlaku penipuan.
Sementara itu, pekerja swasta, Khairul Anwar Abd Rahim, membeli-belah di hujung jari menjadi trend pada masa kini.
“Saya mula membeli persiapan raya seperti jubah lelaki dari butik di
Lembah Klang sejak tahun lalu. Saya membeli secara online selepas
melihat beberapa pilihan dari pelbagai butik.
“Kali ini merupakan kali keempat saya membeli persiapan raya melalui
online. Saya juga membelikan tudung kepada isteri saya melalui online,”
katanya.
Menerima banyak pelanggan baharu
Bagi pemilik D’Sembilan Sembilan Enterprise, Rohizan Abd Rahman,
tempahan kuih raya dan instant shawl melalui perniagaan online meningkat
berbanding pada tahun lalu.
“Alhamdulillah, pada tahun ini, tempahan biskut raya bertambah malah
menerima banyak pelanggan baharu dari utara Semenanjung Malaysia.
"Saya mula mempromosikan biskut raya dan tudung pada awal Jun lalu,” katanya.
Rohizan berkata, selain menjual lebih lima jenis biskut raya sendiri, dia juga menjual biskut raya yang dibuat rakan-rakannya.
“Saya menjual biskut raya tart nenas, cheder cheese, short bread, zara
licious dan hayden delight serta semperit dengan harga yang berpatutan
iaitu RM25,” katanya.
Tambahnya, bagi instant shawl pula, Rohizan menjual untuk kanak- kanak dan dewasa.
Tempahan di Bak meningkat
Pengarah Eksekutif II Bak Tailoring Sdn Bhd (Bak), Sharief Sohaimi
berkata, jualan pakaian raya keluarannya meningkat pada tahun ini.
"Alhamdulillah, pembelian secara online meningkat pada tahun ini berbanding tahun lalu," katanya.
Bak yang terkenal dalam industri fesyen negara terlibat dalam
perniagaan atas talian sejak beberapa tahun lalu seiring dengan
perkembangan teknologi dan trend pembelian pada masa ini.
“Bak menyediakan baju Melayu moden, samping dan butang baju Melayu pada
harga RM170 sahaja. Laman web Bak dipantau 24 jam sehari,” katanya.
Sharief berkata, selain mempunyai laman web rasmi, Bak juga
memperkukuhkan perniagaannya dalam laman sosial seperti di Instagram dan
Facebook.
Tambahnya, melalui online, Bak dapat menembusi beberapa negara kerana
pelanggan terdiri daripada masyarakat Melayu dari Singapura, Brunei,
Australia dan Amerika Syarikat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan