HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 Mac 2016

BERAPA LAMA LAGI NAJIB MAMPU BERTAHAN?

shahbudindotcom

 

 
 
Sesuatu yang luar biasa mengenai Tun Mahathir Mohamad ialah tentang kesungguhan dan komitmennya yang tinggi terhadap perkara yang diperjuangkan dan ingin dicapainya.

Sebagaimana beliau telah menunjukkan hakikat itu ketika membina dan membangunkan negara ini serta ketika memimpin UMNO sehingga kemenangan dua pertiga sentiasa menjadi dakapannya meskipun diranjau dengan pelbagai cabaran, begitulah kesungguhan dan komitmennya dalam memastikan pengunduran Najib ini.

Setelah keluar UMNO, menggerakkan Deklarasi Rakyat, menghadiri Kongres Rakyat di Shah Alam pada Ahad lalu, pada Isnin malam pula beliau terus di pentas ceramah rakyat  untuk menghadiri Muafakat Selamatkan Malaysia di Pandan Indah.

Walaupun tiada jadual asal untuk bersetuju hadir, tetapi demi komitmen untuk memastikan pengunduran Najib menjadi kenyataan, Tun Mahathir muncul akhirnya.

Petunjuk yang jelas ialah sebagaimana yang dipersetujui bahawa selepas Kongres Rakyat, program-program Selamatkan Malaysia ini akan turun ke negeri-negeri dan seluruh pelusuk tanahair, Tun Mahathir tidak berlengah lagi untuk menunjukkan komitmen sanggup "mengotorkan tangannya"  demi menyelamatkan negara ini.

Beradanya Tun Mahathir sepentas dan duduk sebaris dengan pemimpin-pemimpin pembangkang tidak lagi dilihat rakyat sebagai perbuatan janggal atau bersekongkol dengan musuh, tetapi lebih dianggap sebagai perjuangan untuk menyelamatkan negara yang semakin rosak dek angkara Najib.

Difahamkan juga, dalam waktu terdekat ini Tun Mahathir telah memberi persetujuan untuk turun sekurang-kurangnya ke lima bagi program Selamatkan Malaysia ini iaitu di Selangor, Johor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang.

Sudah tentu dalam semua program itu, selain pemimpin-pemimpin utama Pakatan Harapan yang akan hadir, dua bekas pemimpin kerajaan daripada UMNO iaitu Muhyiddin Yassin dan Mukhriz pastinya juga akan turut serta.

Selepas Tun Mahathir turun ke lima negeri itu, bagaimana kedudukan Najib agaknya?

Adakah beliau semakin kuat atau semakin rapuh?

Dalam masa yang sama, sebagaimana yang dimatlamatkan iaitu untuk mengumpul sejuta tandatangan bagi Deklarasi Rakyat, ia juga barangkali sudah menjadi kenyataan dan akan dipersembahkan terus kepada Majlis Raja-Raja bagi menunjukkan penolakan rakyat pelbagai kaum terhadap Najib.

Selepas itu pula, sejuta yang kedua, sejuta yang ketiga dan seterusnya pula akan terus dipersembahkan daripada semasa ke semasa kepada Majlis Raja-Raja?

Meskipun Raja-Raja tiada kuasa dari segi perlembagaan untuk menyingkirkan Najib, tetapi apakah Raja-Raja akan berdiam diri saja apabila menerima lori demi lori tandatangan rakyat yang menolak Najib?

Melihat keadaan yang sama, apakah pimpinan UMNO akan berdiam diri saja dan tidak terdetik di hati sebahagian daripada mereka untuk turut mengakui bahawa Najib sudah menjadi liabiti dan penghalang kemenangan dalam pilihanraya?

Akhirnya, mampukah Najib bertahan lagi meskipun Ku Nan, Annuar Musa dan Salleh Said Keruak sentiasa cuba meniupkan angin syurga ke telinganya? 


Tiada ulasan: