HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Mac 2016

Tiada lagi soalan RM2.6b, Pandikar kata ia subjudis

MALAYSIAKINI




Soalan berhubungan dengan sumbangan atau derma RM2.6 bilion yang berada di akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah subjudis, kata Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Ini secara langsung bermakna bahawa soalan mengenai skandal itu tidak lagi akan dibenarkan disoal atau dibangkitkan di Dewan Rakyat.

Dalam satu nota kepada ahli parlimen, Pandikar berkata semakan kehakiman yang difailkan oleh Majlis Peguam ke atas Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali kerana membersihkan Najib daripada sebarang adalah subjudis mengikut Peraturan Mesyuarat 23 (1) (g) .

Ia menyatakan bahawa "soalan tidak boleh dibuat kerana ia mungkin menjadi subjudis kepada kes yang dibicarakan atau disoal dalam bentuk yang subjudis".

Pandikar berkata saman yang difailkan terhadap Perdana Menteri oleh Tun Dr Mahathir Mohamad juga menimbulkan persoalan subjudis di bawah Peraturan Mesyuarat 36 (2).

"Saya dapati bahawa kepentingan mereka yang terlibat dalam writ itu akan terjejas," kata Pandikar dalam notanya.

Minggu lalu, Pandikar berkata tidak akan ada larangan menyeluruh terhadap ‘derma’ RM2.6 bilion dan sama ada soalan berkenaan adalah subjudis akan diputuskan berdasarkan kes demi kes.

Minggu lalu, Pandikar memberi amaran kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Azalina Othman Said supaya tidak mendahului kuasanya berhubung halangan soalan berkaitan RM2.6 bilion itu kerana ia cubaan memikul kuasanya.

Tiada ulasan: