HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Mac 2016

Tingkatkan Perkhidmatan Teksi, Kurangkan Bebanan Birokrasi



 
Oleh : Nasrudin bin Hassan


1. Kejadian mogok sekumpulan pemandu teksi di ibu negara pagi kelmarin memberikan gambaran terhadap kemuncak tekanan yang dihadapi golongan tersebut sejak sekian lama. Walaupun pada asasnya bantahan tersebut ditujukan kepada perkhidmatan Grab Car dan Uber yang seolah-olah mengganggu punca rezeki mereka, namun, bebanan yang ditanggung pemandu teksi merupakan suatu faktor yang tidak boleh dikesampingkan.

2. Antaranya adalah masalah permit teksi yang diberikan kepada syarikat-syarikat teksi yang lebih suka mengait keuntungan segera dan juga pembayaran wang cagaran atau sewa beli yang tinggi. Keadaan ini telah mendorong kepada bebanan tambahan yang gagal diuruskan dengan baik oleh pihak kerajaan.

3. Secara tidak langsung, ia memberi kesan kepada perkhidmatan teksi. Dalam masa yang sama, pendapatan pemandu teksi merosot kira-kira 50 peratus apabila Suruhanjaya Pengangkutan Awam dan Darat (SPAD) pula memberikan peluang promosi terhadap perkhidmatan Grab Car dan Uber.

4. PAS menggesa Kerajaan agar meningkatkan perkhidmatan teksi dengan mengurangkan bebanan birokrasi seperti pemberian permit individu bagi individu yang telah lama berkhidmat, mengurangkan kebergantungan terhadap syarikat-syarikat teksi selain memperkasakan perkhidmatan kebajikan seperti caruman perkeso, KWSP dan sebagainya.

5. Tambahan lagi, Kerajaan juga digesa mencari titik penyelesaian bagi menangani permasalahan berkenaan perkhidmatan Grab Car dan Uber. Sekurang-kurangnya mencari jalan penyelesaian dengan menyediakan “padang yang sama rata” supaya persaingan yang sihat dapat berlaku. Sebaiknya Grab Car dan Uber ini dmansuhkan dan dalam masa yang sama perkukuhkan institusi teksi. Malangnya, Grab Car dan Uber lebih selesa memberikan servis tanpa ada peraturan lain yang dikenakan tidak seperti perkhidmatan teksi hari ini.


Tiada ulasan: