HALAMAN SANTAI

Jumaat, 1 April 2016

Selangor pergiat usaha ke arah Negeri Berteknologi Hijau

OLEH : NORHAYATI UMOR


SHAH ALAM: Lapan tindakan utama menerusi Pelan Tindakan Teknologi Hijau negeri Selangor 2015-2018 giat dilaksanakan pihak berkuasa tempatan (PBT) dan agensi berkaitan ke arah Negeri Berteknologi Hijau.

Exco Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna, Elizabeth Wong, berkata antara tindakan itu adalah Perbandaran Hijau melalui Bandar Rendah Karbon Selangor, Perolehan Hijau Kerajaan, pemasangan rangkaian pengecas kenderaan rasmi dan penggunaan kereta elektrik sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri.

Katanya, selain itu penggunaan bas elektrik bagi program bas percuma di PBT, pemasangan bumbung solar bagi projek perumahan Selangorku, bangunan cekap tenaga di Bangunan Kerajaan Negeri dan program penghijauan Taman Industri.

Elizabeth Sidang DUN 02 jul 01

“Sebagai contoh, setakat ini bagi pelaksanaan Bandar Rendah Karbon Selangor terdapat tiga PBT iaitu Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA),” katanya yang menjawab Dr Yaakob Sapari (KEADILAN-Kota Anggerik).

Elizabeth (KEADILAN- Bukit Lanjan) berkata, Kerajaan Negeri juga mempergiatkan usaha itu kepada PBT lain supaya melaksanakan LCCF melalui seminar dan bengkel ‘hands-on’ yang akan dijalankan.
Katanya, Selangor menerajui negeri lain yang mempunyai bilangan pengecas kenderaan elektrik terbanyak di Malaysia.

“Sehingga 15 Mac 2016, terdapat 11 buah unit pengecas kenderaan elektrik dipasang sekitar negeri dan tambahan 37 buah unit pengecas kenderaan elektrik akan dipasang di 28 lokasi dalam tempoh terdekat ini.

“Kerajaan Negeri turut mengadakan pelbagai program kesedaran kepada masyarakat mengenai amalan hijau seperti jimat tenaga, kitar semula, penggunaan laluan basikal dan laluan penjalan kaki, kompos dan kebun komuniti,” katanya.-nR-


Tiada ulasan: