KUALA LUMPUR – Orang ramai tidak perlu berpusu-pusu untuk membuat
semakan kelayakan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kerana ia boleh dibuat
pada bila-bila masa sehingga 30 April ini.Perkara itu dimaklumkan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menerusi ciapan di akaun Twitter rasminya hari ini.
Ia berikutan aliran trafik yang amat tinggi di laman rasmi
portal itu susulan semakan dan permohonan bagi mendapatkan BPN bagi
golongan B40 dan M40 itu telah dibuka bermula hari ini, sebahagian
daripada inisiaitif di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat
(PRIHATIN).
“Pemohon diminta agar bersabar, kami sedang mengambil tindakan mengatasi masalah tersebut,” menurut ciapan itu.
Berdasarkan semakan Bernama di media sosial, rata-rata netizen menyuarakan masalah kesukaran mereka berikutan terpaksa mengambil masa yang lama untuk mengakses laman portal itu sejak awal pagi tadi.
Dalam ciapan berasingan, LHDN turun memaklumkan penerima BSH 2020 layak menerima BPN secara automatik dan tidak perlu membuat permohonan. Bayaran akan dibuat pada bulan April dan Mei ini.
Berdasarkan semakan Bernama di media sosial, rata-rata netizen menyuarakan masalah kesukaran mereka berikutan terpaksa mengambil masa yang lama untuk mengakses laman portal itu sejak awal pagi tadi.
Dalam ciapan berasingan, LHDN turun memaklumkan penerima BSH 2020 layak menerima BPN secara automatik dan tidak perlu membuat permohonan. Bayaran akan dibuat pada bulan April dan Mei ini.
Pemberian BPN secara one-off bagi golongan B40 adalah berdasarkan
pangkalan data BSH, manakala bagi golongan M40 adalah berdasarkan data
percukaian LHDN.
Sebelum ini LHDN memaklumkan Hasil Care Line (HCL) akan beroperasi semula mulai 30 Mac bagi menjawab pertanyaan berkaitan BPN dan isu-isu percukaian.
HCL akan beroperasi sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 9.00 pagi hingga 5.00 petang pada setiap hari Ahad hingga Jumaat.
Menurut LHDN, nombor HCL ialah 03-8911 1000 atau +603-8911 1100 bagi mereka yang berada di luar negara.Sebelum ini LHDN memaklumkan Hasil Care Line (HCL) akan beroperasi semula mulai 30 Mac bagi menjawab pertanyaan berkaitan BPN dan isu-isu percukaian.
HCL akan beroperasi sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 9.00 pagi hingga 5.00 petang pada setiap hari Ahad hingga Jumaat.
Selain itu, LHDN memaklumkan talian BSH iaitu 1800-88-2747 akan turut beroperasi untuk menjawab sebarang pertanyaan berkenaan BSH.— BERNAMA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan