HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 Oktober 2015

CARA BARU MOHON NAIK PANGKAT

shahbudindotcom

 
 
 
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Jailani Johari mempersalahkan bekas Menteri Pendidikan, Muhyiddin Yassin berhubung kelemahan projek penyediaan internet ke sekolah-sekolah yang dikenali dengan 1BestariNet.

Ketika memberi jawapan di Parlimen berhubung pertanyaan bahawa perkhidmatan internet yang disediakan kepada guru dan murid-murid di bawah projek 1BestariNet itu lebih perlahan berbanding yang dijanjikan, beliau berkata, "projek 1BestariNet bukan di bawah kementerian ini. Ia adalah sebuah projek nasional yang diterajui oleh bekas  Menteri Pendidikan."

Kenapa dan atas hujah apa seorang timbalan menteri boleh memberi jawapan sedemikian rupa?

Apakah pula penilaian kita bila seorang pemimpin memberi jawapan seperti itu?

Adakah ini bermakna telah lahir "seorang lagi Ahmad Maslan" dalam pentadbiran kerajaan?

Sebab itu tidak menghairankan apabila jawapan tersebut turut mendapat "belasahan" daripada Ahli Parlimen Tawau, Abdul Ghafur Salleh dengan mengatakan, kelemahan yang timbul dalam sesuatu projek kerajaan tidak seharusnya diletakkan di bahu seseorang yang sudah meninggalkan kerajaan.

"Kita satu kerajaan, jangan cari mantan. Kementerian bukan mantan.

"Kalau begitu, lain kali orang akan cakap mantan yang punya...mana ada mantan yang punya, itu kerajaan yang punya," kata Ghafur lagi.

Siapa Jailani Johari ini? Adakah beliau dikenali sebelum ini? Setelah lebih dua tahun menjadi timbalan menteri sejak 2013 lalu, adakah kita sedar kewujudan beliau dalam pentadbiran kerajaan?

Tentu ramai yang menyatakan tidak mengenalinya, bahkan barangkali ada yang mengatakan inilah pertama kali mendengar namanya.

Oleh itu, jangan marahkan beliau sangat-sangat atas jawapannya yang sebegitu rupa. Walaupun nampaknya tidak memahami konsep tanggungjawab bersama, beliau sebenarnya mungkin sedang cuba-cuba menghantar "surat permohonan kenaikan pangkat" untuk menjadi menteri penuh kepada Najib Razak.

Dengan meletakkan beban kepada musuh politik Najib tentu saja diharapkan lebih mudah membuatkan hati Perdana Menteri berbunga-bunga jadinya.

Alahai, Malaysiaku... 


Tiada ulasan: