HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 Oktober 2015

Khalid goda Azmin siram minyak dalam api politik PKR?

Oleh Abdul Rahman Malik

 
Post Pic
 
 
 
[ULASAN] Jika bibit perbalahan di antara pihak Menteri Besar Selangor dengan parti peneraju negeri itu, PKR, tidak ditangani dengan cermat dan bijaksana, ia mungkin akan memutikkan tragedi politik yang besar sekali lagi. 
 
Pertembungan prinsip di antara kaedah memimpin negeri dengan amalan budaya politik PKR akan sekali lagi teruji jika menteri besar sekarang, Azmin Ali termakan racun beberapa pihak yang mahu isu ini menular.
 
Pimpinan PKR nampaknya sedikit cemas apabila ada gerakan rakyat yang bangkit mempersoalkan integriti parti itu keseluruhannya dalam janjinya mewujudkan budaya dan rukun hidup lestari di Selangor. 
 
Kumpulan aktivis alam sekitar, grup pengguna dan kumpulan yang sentiasa memandang sinis motif sektor korporat yang terbabit dengan pembangunan infrastruktur, kini mulai membuat onar. 
 
Bagi mereka PKR yang menjadi teraju kerajaan negeri Selangor, kini mulai cenderung pada pemusatan tenaga demi memesatkan lagi pembangunan negeri maju Selangor – satu legasi ala Umno-BN.
 
Mereka khuatir harga yang perlu dibayar oleh rakyat jika projek-projek raksasa seperti lebuhraya bertol yang dikhabarkan sudah diluluskan oleh kerajaan Azmin akan mengancam kesentosaan hidup rakyat. 
 
Kerajaan Selangor didakwa meluluskan pembinaan Lebuhraya Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) sepanjang 32 kilometer sebagai laluan alternatif kepada Lebuhraya Jaringan Tengah II (MRR2) dari Sri Petaling ke Ulu Klang, melalui Sungai Besi, Cheras, Kajang dan Taman Putra Ampang.
 
Konsesi 60 tahun dianugerahkan kerajaan persekutuan kepada syarikat Projek Lintasan Kota Holdings (Prolintas) dan ia dijangka membantu menyelesaikan masalah kesesakan trafik beberapa lebuh raya utama di Lembah Klang.
 
Pembinaan lebuh raya itu disasarkan menjadi laluan alternatif bagi mengurangkan kesesakan di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) khususnya di kawasan Ulu Klang, Ampang dan Pandan Indah.
 
Khabar ini merimas dan mencemaskan presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Aziah Wan Ismail serta penyokongnya dalam saf kepimpinan parti kerana beliau mendakwa tidak tahu menahu mengenai kelulusan yang diberikan itu.
 
Meskipun Selangor dipimpin oleh PKR, Wan Azizah dan juaknya cuak luka lama akan berdarah kembali – kerajaan negeri tidak melaporkan pada pimpinan parti berhubung isu pembangunan besar dan kontraversil itu.
 
Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli dilaporkan berkata, Azmin diminta memperjelaskan dakwaan yang tiga lebuh raya di negeri itu sudah diberikan kelulusan tanpa memaklumkan kepada kepimpinan tertinggi PKR.
  
Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, beliau akan mendapatkan penjelasan daripada Azmin berhubung perkara itu pada sesi pembentangan Belanjawan Selangor Jumaat ini.
 
Lantas masuklah campur politik orang yang pernah menjadi mangsa budaya pimpinan PKR yang kabur dalam menentukan garis sempadan kuasa ahli yang memerintah kerajaan negeri dengan pimpinan parti. 
 
Individu berkenaan ialah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. 
 
Belum sempat Azmin menyatakan pendiriannya berhubung isu pembahagian sempadan pengaruh dan kuasa ini, beliau segera menyokong inisiatif Azmin yang kelihatan “membelakangkan parti” itu.
 
Bekas Menteri Besar itu berhujah, proses kelulusan selalunya dibuat melalui mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dan hanya jika perlu, anggota MMKN akan memaklumkan kepada parti masing-masing.
 
"Saya tidak tahu tentang perkara tersebut (pembinaan tiga lebuh raya). Sebenarnya perkara mengenai kelulusan biasanya diluluskan melalui mesyuarat exco (MMKN)," kata Khalid.
 
Malah Khalid menghuraikan bahawa Azmin selaku menteri besar Selangor boleh memberi penjelasan berhubung perkara itu dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).
 
"Kalau ada dalam mesyuarat exco, maknanya ada rekod mengenai perkara ini. Perkara ini boleh dijelaskan dalam sidang DUN yang akan berlangsung minggu depan," katanya.
  
Hujah Khalid ini bersandarkan sejarah. Oleh kerana mempertahankan haknya sebagai ketua eksekutif kerajaan negeri Selangor yang membuat keputusan yang terbaik untuk negeri berkenaan, beliau dimusuhi pimpinan PKR sendiri.
 
Akibatnya Khalid digugurkan daripada jawatannya sebagai menteri besar Selangor kerana antara lain, melaksanakan program penstrukturan air di negeri itu tanpa memaklumkan kepada partinya.
 
Selain kehilangan kedudukan itu, beliau turut dilucutkan keahlian PKR.
 
Nasihat Khalid pada Azmin itu boleh dianggap juadah racun bermadu dalam cangkir politik PKR. Jika digunapakai nasihat Khalid itu bererti sejarah hitam PKR mungkin akan berulang. 
 
Pertelagahan itu mengakibatkan pimpinan PKR dan menteri besar ketika itu ‘berdamai’ dalam kamar hakim berikutan tindakan Khalid menyaman pemimpin utama PKR kerana memfitnah beliau.
 
Sebagai jalan damai pimpinan PKR, terutama Setiausaha Agung ketika itu, Datuk Saifuddin Nasution Ismail terpaksa meminta maaf pada Khalid yang sekaligus mencalar nama baik dan integriti pimpinan PKR.
 
Cuma yang berbeza kali ini ialah menteri besar Selangor adalah Timbalan Presiden PKR. Hakikat pimpinan parti mempersoalkan cara Azmin mentadbir Selangor mengisyaratkan ada masalah besar dalam kepimpinan PKR.
 
Mengapa Azmin tidak mengamalkan konsep bermesyuwarah dengan pimpinan parti? Adakah Azmin berpendapat bahawa pimpinan parti tidak mungkin faham masalah dan cabaran membuat keputusan di negeri maju Selangor?
 
Mungkin seperti yang pernah dialami oleh Khalid, Azmin juga mendapati pimpinan PKR tidak faham budaya politik Selangor dan gagal memadankan keperluan, kepentingan dan harapan rakyat Selangor dengan kepentingan PKR.
 
Hakikat PKR tidak dimaklumkan apa yang berlaku dalam kerajaan Selangor mengisyaratkan ada jurang komunikasi di antara menteri besar dan pimpinan parti itu. 
 
Mungkinkah jurang ini wujud kerana rasa sakit hati dan cemburu di kalangan pimpinan PKR dalam kontraversi pemilihan pengganti Khalid tahun lalu masih belum sembuh? 
 
Atau, sebenarnya krisis ini kini memasuki fasa kedua yang membabitkan politik Pakatan Harapan yang telah berjaya menyisihkan PAS?  Bagi Azmin PAS amat relean bersama pakatan itu demi kestabilan kerajaan Selangor. 
 
Bagaimanapun peristiwa politik mutakhir ini membayangkan penyokong Wan Azizah yang gagal dilantik menjadi Menteri Besar menggantikan tahun lalu, sangsi kesediaan Azmin terus memanaskan kerusi Timbalan Presiden PKR.
 
Mereka mula membaca setiap langkah dan keputusan Azmin sebagai dayausaha mengukuhkan kedudukannya dalam parti hatta Azmin  akan berhajat berpindah menduduki kerusi presiden pula.

Tiada ulasan: