HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Mac 2019

PROKHAS


Saya terbaca hantaran Dr Mujahid Yusof Rawa petang tadi yang cuba menerangkan apa itu Prokhas Sdn Bhd yang sedang mentadbir aset RM19.9 bilion milik asal Tabung Haji. [1] Pertama sekali saya nak sarankan YB Menteri semaklah dulu fakta sebelum kongsi di page rasmi.

1. Status tersebut mengatakan bahawa pengurusan atasan Prokhas Sdn Bhd termasuk En Chen Yin Heng dilantik oleh kerajaan BN. Ini salah. Prokhas sebelum ini diterajui oleh Dr Nungsari Ahmad Radhi sebelum En Chen dilantik menjadi CEO sekitar September 2018; 3 bulan sebelum pengambilalihan aset TH diumum media.

2. Kita tiada sebarang masalah dan tidak pernah mempertikaikan kejayaan Prokhas dalam menguruskan SPV bermasalah seperti Danaharta sebelum ini. Itu kejayaan kerajaan lama dan bagus la Dr Mujahid iktiraf secara tak langsung. Tetapi kita mempertikaikan mengapakah aset2 Tabung Haji yang merupakan milik mutlak ibadah umat Islam perlu diuruskan oleh bukan Islam? Ini isu yang sensitif sepertimana kita juga percaya bukan Islam tidak mahu aset dan harta berkaitan ibadah mereka diuruskan oleh individu beragama lain. Takkan menteri tak ada common sense?

3. Walaupun Prokhas mempunyai Lembaga Pengarah (BOD) yang dianggotai sepenuhnya tokoh Muslim, tetapi Lembaga Pengarah hanya bertindak sebagai pemantau prestasi, menetapkan sasaran dan standard syarikat serta memastikan hak pemegang saham terpelihara [2].

4. Bagi perancangan dan pelaksanaan operasi, ia masih tertakluk kepada pengurusan syarikat yang diketuai oleh CEO atau MD (Pengarah Urusan). Ini adalah standard pengurusan korporat yang dipraktikkan selama ini. Jadi apabila status Dr Mujahid mengatakan bahawa segala perjalanan, tindakan dan keputusan Prokhas dibuat oleh BOD, maka ia sesuatu yang terlalu janggal kerana BOD tidak bekerja sepenuh masa di syarikat berkenaan. Faham ke tidak copy paste tu?

5. Keperluan pengurusan aset berkaitan ibadah haji wajib diketuai oleh seorang teknokrat Muslim. Ia adalah bagi memastikan pemerolehan hasil adalah menepati kehendak dan matlamat syarak daripada sekecil kecil perkara. Bukan sekadar beli saham di kaunter patuh syariah sahaja.

6. Atas sebab itu, Tabung Haji sendiri melalui Seksyen 6(2) dan 11(3) Akta 535 menegaskan keperluan teknokrat Islam bagi mengemudi institusi tersebut. Patutnya sebagai Menteri Agama kenalah memahami semangat dan roh Akta ini.

7. Aset Tabung Haji ni bukan macam Danaharta atau KWSP. 2 entiti tu kalau non muslim nak pegang dari atas sampai ke bawah pun, kita tak terlalu sensitif sebab ia tak berkaitan dengan ibadah haji yang jadi sebahagian daripada Rukun Islam. Tapi janganlah ambil yang sama level dengan Lim Guan Eng pula.

8. Kalau nak libatkan bukan Islam juga dalam pengurusan aset berkaitan ibadah ummah, tak perlulah sehingga mengetuai eksekutif dan operasi. Setakat nak letak sebagai lead auditor tak ada masalah la sebab audit ini tak terlibat dalam operasi harian.

9. Lembut dah ni. Habis lembut dah ni.

*Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Bukit Tunggal Kuala Terengganu

Rujukan:

[1] https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2187938687911619&id=420621651310007

[2] Malaysian Code on Corporate Governance, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, 2017, ms13

Tiada ulasan: