HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 September 2015

Duta China jelaskan kenyataan dituju pada warga China, tak bersifat politik

THE MALAYSIAN INSIDER



Duta Besar China ke Malaysia, Dr Huang Huikang ingin melihat keharmonian kaum di negara ini kekal bagi meredakan kerisauan pelancong China berhubung laporan aktiviti keganasan di Jalan Alor. – Gambar fail The Malaysian Insider, 30 September, 2015.Duta Besar China ke Malaysia, Dr Huang Huikang ingin melihat keharmonian kaum di negara ini kekal bagi meredakan kerisauan pelancong China berhubung laporan aktiviti keganasan di Jalan Alor. – Gambar fail The Malaysian Insider.
 
 
 
Duta Besar China ke Malaysia Dr Huang Huikang berkata, kenyataan beliau sewaktu melawat Jalan Petaling pada Jumaat lalu diperbesar-besarkan walaupun ia langsung tidak bersifat mencampuri politik Malaysia, lapor The Star hari ini. 
 
Dalam satu wawancara dengan wartawan akhbar berbahasa Cina, Huang menjelaskan lawatan beliau ke kawasan yang juga dikenali sebagai Chinatown Kuala Lumpur itu dibuat bagi mengedarkan kuih bulan dan serentak dengan lawatan Presiden China Xi Jinping ke Seattle pada hari yang sama.

"Lawatan saya tiada kena mengena dengan kaum atau warna (kulit). Kenyataan itu tidak rumit dan tidak juga bersifat politik," beliau dipetik berkata akhbar itu.

Beliau berkata, beliau berhasrat melihat keharmonian kaum di negara ini kekal bagi meredakan kerisauan pelancong China yang berada di negara ini berkaitan amaran perjalanan di Jalan Alor yang dibuat Kedutaan Amerika Syarikat. 
 
 "Kenyataan itu ditujukan kepada warga China yang menyangka Malaysia anti China. Pujian dan penilaian saya lebih membawa makna dan diyakini berbanding sebarang kenyataan positif daripada seorang warga Malaysia.

"Selepas kenyataan saya ini, saya yakin mereka yang berfikiran logik tidak akan meragui keikhlasan dan niat baik saya," katanya.

Menurut Huang, beliau pada masa itu beliau ditanya wartawan satu soalan bersifat hipotesis tentang reaksi kerajaan China jika berlaku rusuhan anti negara China di Malaysia.

Beliau kemudian memberitahu wartawan itu yang beliau hanya boleh memberikan jawapan diplomatik tanpa merujuk Malaysia secara langsung.

Menurutnya, beliau pada masa itu menegaskan yang China akan sentiasa menjaga kepentingan warganya di mana-mana negara sekalipun.


Tiada ulasan: