HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 September 2015

Malaysia harap masalah jerebu selesai tahun hadapan – Zahid

 
Keyakinan itu berdasarkan komitmen kerajaan Indonesia mengatasi masalah itu dan berharap ia bukan sekadar janji.


zahid_jerebu_600


KUALA LUMPUR: Malaysia berharap agar masalah jerebu yang berlaku setiap tahun berjaya diselesaikan pada tahun hadapan berdasarkan komitmen yang ditunjukkan kerajaan Indonesia.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata kerajaan Malaysia amat menghargai usaha kerajaan Indonesia dalam mengatasi masalah jerebu dan berharap ia bukan sekadar janji.

“Kami menghargai komitmen yang dilakukan Indonesia dan kami berharap komitmen itu dapat di terjemahkan dalam tindakan,” katanya kepada pemberita sewaktu sesi penangguhan Persidangan Menteri-Menteri ASEAN, di Intercontinental Hotel pada Selasa.

Beliau berkata, usaha yang ditunjukkan pihak berkuasa negara itu menunjukkan komitmen mereka menyelesaikan masalah yang hampir tiada kesudahan itu.

“Pihak Indonesia yang diketuai oleh Ketua Polis Indonesia telah menyatakan bahawa negara berkenaan akan mengambil tindakan perundangan. Ia termasuk membekukan aset di kawasan berkenaan.

“Pada waktu yang sama mengambil tindakan perundangan yang lebih ketat kepada pengusaha dan pemilik kebun tidak kira ia dimiliki oleh rakyat negara berkenaan atau syarikat yang dimiliki oleh pelabur asing,” katanya.

Tiada ulasan: