HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 September 2015

Guan Eng didesak singkir Pas dari kerajaan Pulau Pinang

 
Desakan itu susulan kenyataan Lim Guan Eng bahawa Kerajaan Pulau Pinang sebuah kerajaan Pakatan Harapan yang didokong DAP, PKR dan Amanah.


lim-guan-eng_pas_dap_600


PETALING JAYA: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang mendesak pemimpin Pas yang mempunyai jawatan dalam kerajaan negeri supaya melepaskan jawatan masing-masing sebelum hujung tahun ini.

Ketuanya, Asrol Sani Razak berkata, desakan itu dibuat susulan keputusan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang mengisytiharkan Pulau Pinang sebagai sebuah kerajaan Pakatan Harapan dokongan DAP, PKR dan Amanah.

“Saya mahu mereka (pemimpin Pas) melepaskan jawatan mereka, termasuk Salleh Man yang merupakan pemimpin Pas. Mereka diberi tempoh sehingga hujung tahun ini,” katanya dalam sidang media di Pejabat PKR di Seberang Jaya pada Selasa.

Asrol turut menggesa supaya jawatan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) yang kini disandang oleh pemimpin Pas digantikan dengan pemimpin dari PKR yang kini sedang memegang jawatan sebagai timbalan.

Dia turun mencadangkan supaya segala kekosongan jawatan yang akan ditingalkan Pas, perlu diisi oleh wakil PKR memandangkan ia merupakan parti kedua terbesar dalam Pakatan Harapan Pulau Pinang.

“Harus ditegaskan bahawa PKR juga merupakan parti kedua terbesar Pakatan Harapan Pulau Pinang dengan 10 orang Adun,” katanya

Kenyataan tersebut turut disokong, Ketua Wanita Keadilan Pulau Pinang, Nur Zarina Zakaria, bahawa wakil Pas harus digugurkan dari jawatan kerajaan negeri ekoran parti Islam itu tidak lagi bersama gabungan parti pembangkang.

Sehubungan itu, AMK dan Wanita PKR Pulau Pinang akan membawa isu tersebut kepada pihak atasan parti itu bagi membincangkan perkara tersebut dengan lebih lanjut.

Tiada ulasan: