HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 September 2015

Jamal: Isu duta bukti Cina ada tempat mengadu lain

MALAYSIAKINI

 


Pemimpin akar umbi Umno, Datuk Jamal Md Yunos menyeru orang-orang Melayu mempertahankan setiap inci bumi mereka memandang mereka tiada tempat lain lagi selain Malaysia.

“Kita perlu menjaga dan mempertahankan setiap inci tanah Melayu ini. Tidak ada tempat lain untuk kita selain dari tanah bumi Malaysia yang tercinta ini.

“Jadi, ayuhlah kita bangkit dan bersatu atas nama Melayu dan Islam, untuk menjaga tanah tumpah darah kita ini dari sebarang ancaman dan eksploitasi yang nyata atau tersirat,” katanya.

Menulis di Facebook beliau berkata, Malaysia satu-satunya peninggalan pejuang-pejuang serta generasi terdahulu yang tidak ternilai harganya.

Beliau bagaimanapun berkata keadaan ini berbeza sekali dengan keadaan orang Cina di negara ini yang didakwanya masih tempat mengadu lain daripada tempat asal nenek moyang mereka.

Dakwanya, perkara itu tergambar susulan “keprihatinan” Duta Besar China Ke Malaysia Huang Huikang berkaitan isu kaum di negara ini menjelang himpunan di Jalan Petaling yang tidak menjadi kenyataan sebelum ini.

“Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan penghargaan di atas keprihatinan Dr Huang Huikang, Duta Besar China ke Malaysia yang mengambil berat tentang permasalahan dan kegusaran peniaga-peniaga berbangsa China di Petaling Street.

Ini adalah satu mesej yang jelas bahawa, bangsa Cina ini mempunyai tempat untuk mengadu dan membela nasib mereka selain daripada Malaysia.

“Mereka mempunyai tanah atau negara asal mereka di Tanah Besar China, dan jika sekiranya apa-apa berlaku ke atas mereka, mereka masih lagi ada tempat untuk bergantung harap,” katanya.

Jamal sebelum ini ditahan polis selepas menyampaikan pesanan kemungkinan berlaku rusuhan di Jalan Petaling jika kerajaan tidak menamatkan dominasi satu kaum pusat perniagaan itu serta membanteras penjualan barangan tiruan.


Tiada ulasan: