HALAMAN SANTAI

Ahad, 22 Oktober 2017

Polis cari individu hilang dompet berisi RM12,000

MALAYSIAKINI

Polis meminta individu yang kehilangan dompet mengandungi wang kertas asing bernilai kira-kira RM12,666 di sebuah pusat beli-belah terkemuka di Jalan Imbi di sini pada 9 Okt lalu tampil menuntutnya di Balai Polis Tun HS Lee, di Kuala Lumpur.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohd Sukri Kaman berkata dompet tersebut yang mengandungi 30 keping dolar Amerika Syarikat dan beberapa keping wang kertas Syria ditemui oleh seorang pekerja pembersihan di bilik persalinan bayi di tingkat tiga pusat beli-belah berkenaan.

“Polis tidak menjumpai sebarang dokumen pengenalan diri di dalam dompet itu selain beberapa keping gambar dipercayai pemilik dompet," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian sijil penghargaan kepada pihak keselamatan pusat beli-belah tersebut, di Kuala Lumpur hari ini.

Mohd Sukri turut mengucapkan terima kasih kepada pekerja pembersihan berkenaan atas kejujurannya menyerahkan dompet tersebut kepada pihak pengurusan pusat beli-belah itu sebelum diserahkan kepada pihak polis.

Katanya tindakan sedemikan perlu dijadikan tauladan dan dicontohi oleh pihak lain agar dapat melahirkan sebuah masyarakat yang bertanggungjawab dan jujur.

Sementara itu, pekerja pembersihan berkenaan, Samona Marhama, 35, yang ditemui pemberita pada majlis tersebut menyatakan tindakannya menyerahkan dompet itu adalah atas rasa tanggungjawab dan amanah yang menurutnya perlu dimiliki setiap orang.

“Saya terjumpa dompet itu dan mengesyaki bahawa mungkin ada orang yang tertinggal, lalu tanpa berfikir panjang saya serahkan kepada pengurusan untuk diserahkan kepada pihak polis,” katanya.
-Bernama

Tiada ulasan: