HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 Februari 2015

15 restoran nasi kandar ditutup

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
KEPALA BATAS: Sebanyak 15 restoran nasi kandar di negeri ini diarah tutup selain dikenakan tujuh notis kompaun bernilai RM6,100 kerana beroperasi dalam keadaan kotor dan meloyakan.
 
Ketua Unit Penguatkuasaan Kesihatan negeri, Ahmad Shukri Bakar berkata, daripada jumlah itu, enam buah premis terletak di Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah (dua), daerah timur laut (tiga) dan empat di daerah barat daya.
 
Beliau berkata, dalam operasi empat jam bermula pukul 9.30 pagi ini, dua restoran nasi kandar di pekan Kepala Batas diarah tutup dua minggu ekoran bahagian dapur yang kotor dan meloyakan.
 
“Dalam pemeriksaan itu kita mendapati lantai dapur premis yang basah, bekas berisi daging ayam di­letakkan di atas lantai dan kesan-kesan najis tikus di bahagian dapur premis biarpun resoran itu dipenuhi pengunjung untuk bersarapan.
 
“Selain itu, didapati kebersihan bahan mentah dan siling di bahagian dapur tidak memuaskan serta ada pekerja yang tidak mendapatkan suntikan, pakaian pengendali makanan tidak bersih, tong sampah yang tidak ditutup dan makanan terdedah serta tidak memakai kasut bertutup dan apron kotor,” katanya di sini hari ini.
 
Ahmad Shukri berkata, pihaknya mengesan sebanyak lapan kesalahan utama mengikut Peraturan 11 Akta Makanan 1983 yang memaksa pihaknya mengeluarkan notis kepada pengusaha restoran terbabit.
 
Menurut beliau, pengusaha res­toran terbabit sepatutnya mengambil kira faktor kebersihan dan tidak memandang remeh soal membabitkan kesihatan pelanggan.
 
Orang ramai boleh menghubungi talian 04-2017277 atau 04-2017278 jika ingin membuat aduan tentang premis makanan yang kotor di ne­geri ini.­

Tiada ulasan: