Kerana kebersamaan itu menyebabkan ada "syaitan" beranggapan tujuan Multaqa itu diadakan sebagai menjadi platform atau pun landasan bagi dewan itu berkempen memastikan kepimpinan ulama yang menjadi slogan parti agama itu, dan orang yang disucikan kekal dan tidak diganggu oleh kumpulan lain yang juga menghulurkan niat untuk mengembangkan Islam menerusi organisasi bernama Pas.
Mungkin begitulah pentafsiran daripada kaca mata politik. Tetapi beberapa resolusi yang diputuskan serta keadaan dalam pertemuan itu tidak boleh dinafikan ia merupakan wadah kempen atau persiapan menjelang muktamar Pas Jun nanti. Ia diadakan untuk kepentingan segolongan bukan secara keseluruhan demi mengukuhkan Pas.
Kesemua resolusi yang dicapai bersifat ke dalam, (internal) tidak menjenguk ke luar (external) memerhati kepada keperluan yang lebih global sesuai dengan kedudukan Pas sebagai sebuah gerakan siasah Islamiyah dipimpinan ulama bertaraf dunia. Seharusnya golongan yang menganggap mereka ulama, pertemuan itu bukan membahaskan soal-soal dalaman parti, bersifat peribadi, soal syaitan jadian ataupun babi khinzir, tetapi menjenguk dan menerjah lebih jauh ke sudut dunia mencari solusi kepada masalah ummah dan nasib agama Islam sejagat.
Ataupun kalau akal tidak terjangkau untuk menerjah masalah ummah di
seantero dunia, cukup kalau pertemuan itu menyentuh dan mengambil
kepedulian kepada masalah banjir di Kelantan dengan memberi pandangan
dan idea bagaimana untuk mengatasi kemelut dihadapi banjir, merawat
masalah truma yang dihadapi oleh sesetengah mangsa banjir. Adalah baik
kalau Dewan Ulamak Pas membentuk satu skuad khas (jemaah) turun ke
kawasan banjir membaca doa dan jampi serampah di sana dari menyumpah
sesama sendiri.
Mungkin masalah banjir bukan perkara besar yang terhimpun dalam kepala
ketuanya kerana banjir di Kelantan terkawal dan ia tidak seteruk banjir
tahun 1967. Bagi sang ketuanya, bagaimana jalan untuk mengekalkan
kedudukan sebagai MB lebih penting, justeru jalan dan denai perlu
dilakukan sebaik mungkin agar Pas dapat berpelukan dengan Umno kerana
dengan cara itu rakit pengkalan kuasa akan kuat. Itulah ulama zuhud
namanya.
Dari penelitian saya kepada 16 resolusi yang dicapai hanya dua sahaja
yang terkesot sedikit daripada menghuraikan masalah dalaman parti, lebih
tepatnya memacangkan pemikiran ahli agar melihat ke dalam geluk Pas.
Dua resolusi yang terkesot itu ialah, resolusi pertama yang merakamkan
ucapan takziah kepada keluaraga Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat atas
pemergian Mursyidul Am Pas itu 12 Februari lalu.
Manakala satu lagi resolusi ialah No: 14 mengenai ekonomi dimana Multaqa itu menegaskan pemasalahan ekonomi negara pada hari ini hanya dapat diselesaikan menerusi solusi Islam yang merujuk kepada al-Quran dan Sunnah. Inilah satu daripasa dua resolusi yang terkeluar dari geluk Pas itu pun ia kurang kemas dan mantap kerana tidak ada gesaan proaktif dalam menangani masalah itu.
Manakala 14 lagi resolusi semuanya menitik berat atau menjuruskan kepada masalah dalaman parti agama itu yang nampaknya makin celaru dan haru biru gara-gara berlaku persaingan untuk memanjatkan nafsu masing-masing. Lebih mengilankan lagi hampir kesemua resolusi itu memberi gambaran yang Pas kini dalam keadaan teruk dan parah apabila dalam Pas digambarkan ada syaitan, ahli yang akan termakan babi dan sebagainya.
Pemeliharaan maruah atau rasa hormat sesama sesaudara Islam, separti dan
sebangsa juga tidak dinilai lagi apabila ada perwakilan memberi
kritikan bersifat "barbar" dan ia dibiarkan pula oleh para mereka
dianggap Imam dan Muraabi yang duduk dalam dewan berkenaan.
Gesaan agar Pas mengambil tindakan kepada ahli menggambarkan Multaqa itu
menjadi sebuah mahkamah menghukum pesalah tanpa dipanggil bela diri
atau dibuat lebih berdasarkan ilusi dan rasa takut kedudukan dan pangkat
hilang. Kalau sebelum ini Pas mengecam perbicaraan tidak adil di
mahkamah sekular, sebaliknya apa yang dihukum oleh para ulama terhadap
ahli lebih kejam lagi. Fisafah hudud yang didendangkan tidak diambil
kira dalam resolusi ini.
Misalnya resolusi bernombor 11, berbunyi; "Bagi memastikan anasir-anasir perosak di dalam PAS berterusan melakukan mungkar di dalam PAS, dewan ulama PAS pusat menggesa pihak majlis syura ulama PAS dan jawatankuasa kerja PAS pusat melalui jawatankuasa disiplin agar mengambil tindakan disiplin ke atas mana-mana pemimpin dan ahli PAS yang terlibat dengan PASMA."
Ia ditekan lagi dengan resolusi No 12 yang menggambarkan dewan atau pertemuan itu tidak dapat mengawal amarah dan menerima sesuatu yang dilontar secara tidak berakhlak, cukup fakta itu saja sebagai sesuatu yang benar. Resolusi ini menjelaskan ia dibentuk dari perasaan dengki dan dendam kesumat bukannya atas perasaan berhikmah jauh sekali ukhwah.
Misalnya resolusi bernombor 11, berbunyi; "Bagi memastikan anasir-anasir perosak di dalam PAS berterusan melakukan mungkar di dalam PAS, dewan ulama PAS pusat menggesa pihak majlis syura ulama PAS dan jawatankuasa kerja PAS pusat melalui jawatankuasa disiplin agar mengambil tindakan disiplin ke atas mana-mana pemimpin dan ahli PAS yang terlibat dengan PASMA."
Ia ditekan lagi dengan resolusi No 12 yang menggambarkan dewan atau pertemuan itu tidak dapat mengawal amarah dan menerima sesuatu yang dilontar secara tidak berakhlak, cukup fakta itu saja sebagai sesuatu yang benar. Resolusi ini menjelaskan ia dibentuk dari perasaan dengki dan dendam kesumat bukannya atas perasaan berhikmah jauh sekali ukhwah.
Apa kata resolusi itu: "Dewan ulamak PAS pusat menggesa majlis syura
ulama PAS dan jawatankuasa PAS pusat agar menyegerakan siasatan
berkaitan akuan berkanun berkenaan terdapat kumpulan dan gerakan yang
terdiri dari kalangan AJK PAS pusat untuk menjatuhkan presiden PAS
melalui cara yang tidak syarie dan tidak berakhlak dengan menggunakan
medium komunikasi whatsapp. Tindakan tatatertib dan disiplin perlu
diambil melalui sebuah jawatankuasa khas yang bukan dianggotai oleh AJK
PAS pusat dan hendaklah dipantau oleh majlis syura ulamak.
Kedua resolusi ini membayangkan dewan berkenaan tidak berapa tinggi pucuk akalnya dalam politik dan ilmu diplomasinya kian melembah. Perasaan mahabbah, berkasih sayang sesama sendiri atau menegur dengan fatanah juga sudah tidak ada. Ada unsur-unsur keganasan IS telah bersarang dan menguasai pemikiran sesetengah anggota dewan berkenaan. Keadaan ini adalah sangat merbahaya kepada Pas dan mereka inilah yang awal-awal patut dipancung atau digantung.
Kedua resolusi ini membayangkan dewan berkenaan tidak berapa tinggi pucuk akalnya dalam politik dan ilmu diplomasinya kian melembah. Perasaan mahabbah, berkasih sayang sesama sendiri atau menegur dengan fatanah juga sudah tidak ada. Ada unsur-unsur keganasan IS telah bersarang dan menguasai pemikiran sesetengah anggota dewan berkenaan. Keadaan ini adalah sangat merbahaya kepada Pas dan mereka inilah yang awal-awal patut dipancung atau digantung.
Sewajarnya sebagai dewan kononnya dianggatoi orang-orang suci, ahli
syurga, berilmu, memberi saranan berunsur pendidikan, nasihah daripada
mengeluarkan asap dendam agar menyiasat, memecat ahli, tuduhan syaitan
dan bimbang dimakan babi khinzir. Sebalik apa yang terpancar dalam
pertemuan itu ia tidak ubah sebagai pertemuan golongan jahil agama
(kurang tamadun) dan kurang mengerti adat tatasusila tetapi berlagak
sebagai fakih agama dan bersopan santun.
Manakala resolusi-resolusi lain yang menyarankan agar ahli beristiqamah dengan perjuangan Islam adalah resolusi yang dangkal kerana ia mengulangi apa yang telah ditetapkan dalam Perlembagaan. Untuk apa mengulangi atau memplagiat tugas dan tanggungjawab ahli seperti digariskan Perlembagaan parti menjadi resolusi? Apakah kerana untuk menampakkan resolusi itu sepadan dengan perlembagaan parti?
Wujudnya penzahiran lemah minda dan daya fikir siasah ini menyebabkan timbul pertanyaan, siapakah yang merangka resolusi berkenaan? Ia seperti dirangka bukan oleh mereka yang memahami perjuangan parti dan agama sebaliknya oleh mereka yang padat dengan irihati dan dendam. Apakah Ahmad Yaakub yang bertanggungjawab kepada dewan itu sebagai pemangku hanya membaca secara buta tuli? Atau berbini kerana disuruh bukan atas nafsu sendiri? Atau ada cita-cita mahu menjadi lembu suci juga?
Telahan mengatakan Multaqa itu untuk mengejap kedudukan dan pangkat duniawi dipegang golongan itu jelas tercermin dalam reslusi No 6 berbunyi; "Walak dan ketaatan kepada ketua adalah wajib menurut al-Quran dan Sunnah. Punca kepada perpecahan ialah tiadanya walak dan ketaatan kepada ketua.
Manakala resolusi-resolusi lain yang menyarankan agar ahli beristiqamah dengan perjuangan Islam adalah resolusi yang dangkal kerana ia mengulangi apa yang telah ditetapkan dalam Perlembagaan. Untuk apa mengulangi atau memplagiat tugas dan tanggungjawab ahli seperti digariskan Perlembagaan parti menjadi resolusi? Apakah kerana untuk menampakkan resolusi itu sepadan dengan perlembagaan parti?
Wujudnya penzahiran lemah minda dan daya fikir siasah ini menyebabkan timbul pertanyaan, siapakah yang merangka resolusi berkenaan? Ia seperti dirangka bukan oleh mereka yang memahami perjuangan parti dan agama sebaliknya oleh mereka yang padat dengan irihati dan dendam. Apakah Ahmad Yaakub yang bertanggungjawab kepada dewan itu sebagai pemangku hanya membaca secara buta tuli? Atau berbini kerana disuruh bukan atas nafsu sendiri? Atau ada cita-cita mahu menjadi lembu suci juga?
Telahan mengatakan Multaqa itu untuk mengejap kedudukan dan pangkat duniawi dipegang golongan itu jelas tercermin dalam reslusi No 6 berbunyi; "Walak dan ketaatan kepada ketua adalah wajib menurut al-Quran dan Sunnah. Punca kepada perpecahan ialah tiadanya walak dan ketaatan kepada ketua.
Justeru, Multaqa Ulamak Semalaysia ll menekankan tentang kewajipan
setiap ahli untuk memberikan ketaatan kepada majlis syura ulamak dan
presiden sebagai ketua syarie dalam PAS selagimana tidak bertentangan
dengan nas Al-Quran dan As Sunnah.
Ahli diperingatkan agar tidak melanggar baiah yang telah diikat antara dirinya dan Allah. Sekiranya berlaku pelanggaran maka ia dikira sebagai pengkhianatan kepada parti."
Ikatan itu dikemaskan lagi dalam resolusi No 18 yang menyerlahkan sikap keakuan dan Tedung golongan ini, berbunyi; "Sebarang bentuk pelanggaran arahan majlis syura ulamak dan keputusan presiden adalah satu kesalahan mandatori dalam undang-undang PAS walau apa jua alasan dan sebab yang diberikan serta jawatan yang disandang."
Resolusi ini menggambarkan kata-kata presiden dan MSU sebagai suara keramat atau suara penguasa teratas sekali tanpa lagi mengambil kira ruang dan peluang hak asasi ahli yang dibela oleh adat, budaya dan agama. Pengimplimentasi ini juga akan membawa Pas kepada sebuah parti yang tidak demorkatik kepada ahli dan berfahaman tipus dan rigid.
Ahli diperingatkan agar tidak melanggar baiah yang telah diikat antara dirinya dan Allah. Sekiranya berlaku pelanggaran maka ia dikira sebagai pengkhianatan kepada parti."
Ikatan itu dikemaskan lagi dalam resolusi No 18 yang menyerlahkan sikap keakuan dan Tedung golongan ini, berbunyi; "Sebarang bentuk pelanggaran arahan majlis syura ulamak dan keputusan presiden adalah satu kesalahan mandatori dalam undang-undang PAS walau apa jua alasan dan sebab yang diberikan serta jawatan yang disandang."
Resolusi ini menggambarkan kata-kata presiden dan MSU sebagai suara keramat atau suara penguasa teratas sekali tanpa lagi mengambil kira ruang dan peluang hak asasi ahli yang dibela oleh adat, budaya dan agama. Pengimplimentasi ini juga akan membawa Pas kepada sebuah parti yang tidak demorkatik kepada ahli dan berfahaman tipus dan rigid.
Resolusi ini juga jelas mengheret ahli menaati pemimpin (Presideng)
secara membuta tuli tanpa memberi huraian ciri-ciri seorang ketua sejati
seperti mana disyarah dan dipamerkan oleh Nabi Muhamad dan para sahabat
menerusi akhlak dan siasah mereka. Mereka meminta ditegur dan meminta
mereka ditinggalkan sekiranya mereka tidak taat kepada Allah. Sifat
"kluk klik" macam ikan keli dalam besen adalah sebahagian sifat mereka
yang tidak taat kepada Allah.
Jelas kedua-dua resolusi itu dibuat memberi petunjuk wujud pengkultusan (pemujaan ala puja busut) kepada manusia dalam Pas, dan cadangan yang tidak adil dan kejam serta bertentangan dengan hak asasi manusia yang dijamin pelermbagaan kepada ahli dirogol dengan rakus apabila, cuba membentuk keputusan MSU yang bukan badan eksekutif dalam Pas dan pelanggaran kata-kata Preiden sebagai satu kesalahan dan dosa.
Resolusi ini menyerlahkan sikap veto atau pun ada bayangan kuku besi atau meletakkan Presiden (Abdul Hadi Awang) sebagai lembu suci yang senantiasa benar dengan kata-kata dan pandangannya.
Kesimpulannya Multaqa itu, dengan berpandukan kepada resolusi yang dicapai ia bukan sebuah pertemuan atau halaqah perbicangan positif, tetapi satu mekanisme dan tektik kepada lebih menjaga juban serban dan mengetatkan putaran kilas agar tidak terlondeh kuasa yang ada demi survival peribadi dan bukan maslahat perjuangan sejati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan