HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 Februari 2015

SELCAT siasat isu penyelenggaraan Projek Perumahan Rakyat 3 Mac

Oleh: NAZLI IBRAHIM


SUBANG JAYA: Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) akan mengadakan pendengaran awam pada Selasa (3 Mac) ini bagi menyiasat isu penyelenggaraan dan pemantauan Projek Perumahan Rakyat (PPR).

Speaker Dewan Negeri Selangor (DNS), Hannah Yeoh berkata pendengaran itu diadakan berikutan dua insiden yang berlaku di dua buah PPR di negeri ini sehingga meragut dua nyawa sebelum ini.
YB Daroyah sampaikan sumbangan mangsa jatuh PPR Kota Damansara (1)
“Jawatankuasa memutuskan akan menyiasat isu ini antaranya Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor Sdn Bhd di bawah Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor ditugaskan untuk memastikan penyelenggaraan sebahagian rumah pangsa di Selangor.

“Pihak terlibat secara langsung disaman untuk hadir memberi keterangan kepada Selcat.

“Jadi isu PPR ini kita nak siasat disebabkan ada dua kes kematian kanak-kanak tetapi kita tak fokus kepada dua kes tersebut kerana dah jadi kes polis tetapi kita nak tengok secara amnya isu penyelenggaraan seluruh Selangor,” kata Hannah.

Beliau berkata demikian dalam sidang medianya di Balai Masyarakat di Rumah Pangsa Kos Rendah PJS 7, Bandar Sunway di sini, hari ini.
11022568_823963824343907_4576485144990881769_n
Jelas Hannah, siasatan Selcat juga merangkumi perbelanjaan peruntukan yang disalurkan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan sebelum dan selepas berlaku insiden terbabit, isu kutipan caj penyelenggaraan dan lain-lain isu berkaitan.

“Rumah pangsa tersebut merupakan program perumahan rakyat di bawah Rancangan Malaysia ke-7 Jabatan Perumahan Negara di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

“Baru-baru ini selepas kematian kanak-kanak tersebut Kerajaan Persekutuan melalui Datuk Seri Noh Omar ada memperuntukan lebih RM1 juta penyelengaraan dan Kerajaan Negeri melalui Exco juga mengumumkan peruntukan,” kata beliau lagi.

Antara dipanggil memberi keterangan dalam pendengaran awam itu, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar, Datuk Iskandar Abdul Samad, wakil Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor, wakil Kerajaan Persekutuan melalui KPKT, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), wakil persatuan penduduk PPR terlibat dan ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

“Selepas kita mendengar kenyataan dari semua saksi, jawatankuasa akan membuat saranan kepada Kerajaan Negeri untuk membaiki mutu penyelenggaraan dan mekanisma perbelanjaan,” kata beliau lagi.EZY

Tiada ulasan: