HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2016

15 kes denggi dalam 62 hari

nyamuk


IPOH - Laporan berhubung 15 kes demam denggi di sekitar kawasan Taman Tasek Mewah Bercham, dalam tempoh 62 hari sebelum ini nyata sesuatu yang membimbangkan.

Ahli Majlis Majlis Bandar Raya Ipoh (MBI), Lai Kong Phooi berkata, laporan berkenaan jelas menggambarkan tahap kebersihan di sekitar kawasan berkenaan berada pada tahap yang tidak begitu baik.

Justeru katanya, penduduk di kawasan berkenaan digesa untuk sentiasa peka dengan tahap kebersihan di sekitar.

"Program gotong royong ini adalah untuk kali ketiga di kawasan taman ini sejak tiga minggu lalu kerana ada lapoiran mengenai 15 kes demam denggi di kawasan ini.

"Apa pun, kita harap gotong royong ini akan membantu terutamanya untuk didik masyarakat supaya sentiasa jaga kebersihan," katanya lagi.

Kong Pooi berkata demikian sempena program Gotong Royong Memerangi Demam Denggi (Zon Bercham 2016), di Taman Mewah, pagi tadi.

Difahamkan lebih 100 penduduk Taman Mewah termasuk kakitangan Majlis Bandar Raya Ipoh (MBI), Jabatan Kesihatan, Jawatankuasa Perwakilan Penduduk (JPP) Zon Bercham dan penduduk sekitar terlibat dalam program berkenaan.

Hadir sama, Pengerusi JPP Zoin 5 Low Guo Nan.

Dalam pada itu Kong Phooi menyifatkan penggunaan 'punjut' yang mengandungi bahan kimia hasil campuran bahan-bahan tertentu dilihat berkesan dalam usaha membunuh jentik-jentik.

Katanya, keberkesanan campuran sedikit diesel, serbuk kayu dan juga penggunaan racun jenis abate e-500 itu mula dikesan di Manjung, baru-baru ini.

"Kita letak punjut yang ada bahan kimia ini di tangki-tangki antiseptik di kawasan-kawasan perumahan seperti di rumah-rumah pangsa. Tujuannya untuk bunuh jentik-jentik.

"Bahan ini boleh tahan selama tiga bulan. Selepas tiga bulan kenalah tukar dan kita harap penggunaannya akan diperluaskan lagi hingga ke seluruh negara kelak.

"Kita harap gotong royong ini akan bantu terutamanya untuk didik masyarakat untuk sentiasa jaga kebersihan," katanya lagi

Tiada ulasan: