HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2016

Rakyat sebenarnya penyelamat negara, bukannya Najib

 
Pengurangan 3 % caruman KWSP memberi pendapatan tambahan kepada kerajaan menerusi GST.


mazfuf,najib


PETALING JAYA: Pengubahsuaian Bajet 2016 memberi petunjuk bahawa rakyat menjadi penyelamat ekonomi dan kewangan Negara, bukannya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atau anggota kabinetnya.

Ketua Whip PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, rakyat terus menanggung beban Kerajaan Persekutuan apabila membayar Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Katanya, potongan 3% WSP dianggar meningkatkan perbelanjaan penggunaan swasta RM8 bilion setahun yang diharap Najib untuk pekerja berbelanja sebenarnya membawa balik pulangan pada kerajaan melalui GST sebanyak RM480 juta.

“Begitu juga dengan pelepasan khas cukai individu RM2,000 kepada pembayar cukai pendapatan individu yang berpendapatan RM8,000 sebulan ke bawah untuk tahun taksiran 2015 dengan kerajaan kononnya kehilangan RM350 juta setahun.

“Ini bermakna, RM350 juta dalam poket rakyat untuk dibelanjakan bagi kerajaan mendapat kembali melalui GST.

“RM350 juta tersebut akan memberi balik pulangan kepada kerajaan melalui GST sebanyak RM21 juta.

Ini bermakna kerajaan mendapat tambahan pendapatan melalui GST sebanyak RM501 juta daripada pendapatan GST sedia ada RM51 bilion melalui pengubahsuaian Bajet 2016.

“Ini bermakna Pengubahsuaian Bajet 2016 menjadikan rakyat penyelamat ekonomi rakyat penyelamat ekonomi dan kewangan negara dengan GST, bukannya Najib atau kabinetnya,” katanya dalam satu kenyataan.

Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, Najib juga dilihat tidak banyak mengurangkan beban kerajaan ekoran kejatuhan harga minta dunia yang mencecah hampir ASD30 setong serta kejatuhan nilai Ringgit Malaysia.

“Pengubahsuaian Bajet 2016 tidak memberi makna jika rakyat tidak memperolehi pendapatan boleh guna yang lebih besar, bahkan rakyat terus menjadi mangsa GST.

“Saya tetap menegaskan bahawa kerajaan perlu turut mengurangkan Kadar GST dari 6% kepada 3% sahaja. Barulah semua lapisan rakyat dapat merasai dan meringankan beban kos sara hidup,” katanya.

Katanya, jumlah anggota kabinet yang ramai tidak membantu rakyat sebaliknya hanya menyemakkan negara.

“Jumlah anggota kabinet langsung tidak disentuh untuk dikurangkan seperti yang dicadangkan kepada 15 hingga19 orang sahaja daripada jumlah sekarang sebanyak 35 orang.

“Pada hal sektor swasta terpaksa mengurangkan kakitangannya daripada pelbagai peringkat untuk mengurangkan beban kos operasi. Sepatutnya kerajaan juga mengurang separuh anggota kabinetnya untuk mengurang kos gaji Menteri dan lantikan politik.

“Begitu juga kerajaan tidak memansuhkan pelantikan jawatan Duta Khas dan Penasihat Perdana Menteri yang bertaraf menteri yang telah menghabiskan sejumlah wang negara,” katanya lagi.

Tiada ulasan: