HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2016

Penutupan kes Najib tonjol defisit demokrasi Malaysia, lapor The Observer

THE MALAYSIAN INSIDER

Lidah pengarang akhbar The Observer hari ini menyifatkan pembebasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku jenayah berhubung dakwaan skandal kewangan membabitkannya hanya menonjolkan lagi demokrasi yang terhakis, penyalahgunaan hak asasi manusia dan kelemahan tadbir urus di Malaysia. – Gambar fail The Malaysian Insider, 31 Januari, 2016.Lidah pengarang akhbar The Observer hari ini menyifatkan pembebasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku jenayah berhubung dakwaan skandal kewangan membabitkannya hanya menonjolkan lagi demokrasi yang terhakis, penyalahgunaan hak asasi manusia dan kelemahan tadbir urus di Malaysia. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
Keputusan peguam negara Malaysia membebaskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku jenayah berhubung dakwaan skandal kewangan membabitkannya hanya menonjolkan lagi demokrasi yang terhakis, penyalahgunaan hak asasi manusia dan kelemahan tadbir urus di negara ini, menurut lidah pengarang akhbar The Observer hari ini.

Ia berkata, wujud "skeptisisme yang meluas" mengenai pendirian Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang pemberian derma RM2.6 bilion kepada Najib sebagai hadiah peribadi dari keluarga diraja Saudi adalah tidak salah.

Juga berhubung perisytiharannya yang sumbangan derma itu 1 perkara yang berasingan daripada dakwaan rasuah lain melibatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Akhbar United Kingdom itu turut menyifatkan reaksi serta-merta Najib susulan kenyataan Apandi itu, yang menggesa rakyat Malaysia untuk melupakan kes itu dan mara ke depan, sebagai satu "fantasi". 
 
 "Najib berkata, tuduhan terhadapnya kini disangkal dan Malaysia perlu bergerak ke depan. Ini adalah fantasi.

"Skandal itu akan terus hidup di dalam minda pengundi yang mempunyai lebih banyak alasan untuk tidak mempercayai mereka yang menganggap diri mereka pemimpin atas dasar keistimewaan, kekayaan dan ketidaksamaan," tulis The Observer.

"Dan ia makin menampakkan defisit demokrasi di Malaysia yang semakin teruk, sama ada ditakrifkan dari segi pembiayaan kempen yang diragui, manipulasi pilihan raya dan campur tangan asing, pencabulan hak asasi manusia, tadbir urus yang lemah dan tidak boleh dipercayai - atau amalan penuh rasuah secara terang-terangan."

Akhbar mingguan itu berkata, 1MDB akan terus menjadi subjek siasatan Biro Penyiasatan Persekutuan dan pihak berkuasa Switzerland dan Hong Kong.

Oleh itu, "tindakan pengampunan Apandi" terhadap Najib, merupakan 1 kejutan kepada para penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), katanya.

Berlatarbelakangkan pencabulan hak asasi manusia yang semakin teruk di Malaysia, keputusan peguam negara itu hanya meningkatkan kebimbangan terhadap kepimpinan Najib dan sama ada beliau layak memerintah, kata The Observer, merujuk laporan terkini Human Rights Watch.

"Zaman beliau dalam kerajaan, terutama sejak pilihan raya umum 2013, menyaksikan lebih banyak undang-undang menindas, penyalahgunaan hak asasi manusia dan sekatan ke atas kebebasan media.

"Ia lebih mengingatkan kita kepada Rusia daripada sebuah negara yang kononnya berfungsi sebagai sebuah demokrasi pro-barat, bersekutu rapat dengan Britain dan Amerika Syarikat," katanya.


Tiada ulasan: