HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2016

Kenyataan Lauber boleh jejas hubungan Malaysia-Switzerland

 
Peguam Negara akan berjumpa dengan Lauber bagi mendapatkan maklumat berkenaan siasatan 1MDB dan dana AS$4 billion.


zahid


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi secara terbuka menyatakan tidak puas hati terhadap kenyataan Ketua Pendakwa Raya Switzerland, Michael Lauber.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kenyataan yang dibuat oleh Lauber itu boleh menyebabkan hubungan baik di antara Malaysia dan Switzerland menjadi renggang.

“Dengan membuat kenyataan terbuka begitu pada hemat saya ia tidak baik kerana ia bukan sahaja akan menyebabkan kerenggangan hubungan antara dua negara tetapi juga menyebabkan bias dalam laporan media,” ujarnya sewaktu ditemui pemberita, di KLCC, hari ini.

Mengulas lanjut, Menteri Dalam Negeri itu juga telah mengarahkan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali untuk bertemu empat mata dengan Ketua Pendakwa Raya Switzerland.

“Kita akan menyerahkan tugas untuk mendapatkan butiran yang dinyatakan itu melalui Peguam Negara kita untuk bertemu Peguam Negara Switzerland.

“Dan saya harap maklumat sedemikian mesti disalurkan melalui saluran rasmi kerajaan kerana ia adalah berdasarkan kerajaan dengan kerajaan,” jelasnya lagi.

Sebelum ini, Apandi mengesahkan pihaknya akan bekerjasama dengan Switzerland berhubung siasatan mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Pengesahan itu diberikan susulan kenyataan Lauber yang secara rasmi meminta bantuan Malaysia dalam siasatannya mengenai kemungkinan berlaku pelanggaran undang-undang Switzerland oleh 1MDB, dengan menyatakan mengesyaki ada salah laku berjumlah AS$4 bilion.

Tiada ulasan: