HALAMAN SANTAI

Sabtu, 27 April 2019

APMM 'tiru' taktik penyeludup

Kandau Sidi
 
 


TAKTIK ‘bergelap’ oleh anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) berjaya memerangkap penyeludup diesel di perairan utara Sarawak, malam semalam.

Dalam kejadian kira-kira 11 malam itu, bot APMM itu mengekori bot tunda yang sarat muatan 5,000 liter bahan api itu sebelum menahannya.

Bot tunda bersama empat kru berusia 23 hingga 30 tahun itu ditahan kira-kira dua batu nautika dari Kuala Baram dengan muatan minyak diesel yang dianggarkan bernilai RM11,000.

Pengarah Maritim Malaysia Zon Miri, Md Fauzi Othman berkata, bot peronda yang digunakan anggotanya terpaksa memadamkan semua lampu bot untuk mengelak dikesan penyeludup yang keluar masuk melalui muara Sungai Baram.

“Penyeludup melakukan pelbagai helah ketika melakukan kegiatan haram mereka untuk mengaburi pihak berkuasa.

“Namun kali ini, kami juga menggunakan taktik memadam semua lampu bot dan ia ternyata berkesan apabila berjaya memerangkap bot yang cuba menyeludup keluar minyak diesel itu,” katanya di Miri, hari ini.

Beliau berkata, minyak diesel yang ditahan sudah dirampas untuk siasatan lanjut mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Akta Petroleum (Langkah-langkah Keselamatan).

Md Fauzi turut meminta kerjasama orang ramai untuk bersama membanteras sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang maritim dengan menyalurkan maklumat kepada pihak berkuasa.

Tiada ulasan: