HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 April 2019

EXCO mahu 3 juta belia Selangor bergiat aktif

OLEH NADIAH ZAMLUS




SHAH ALAM : Kesemua 3 juta generasi muda di negeri ini perlu bergiat aktif sekali gus menjadi kumpulan yang bersemangat tinggi, demikian saranan EXCO Pembangunan Generasi Muda, Sukan dan Pembangunan Modal Insan Selangor.

Mohd Khairudddin Othman turut berharap Majlis Belia Selangor selaku pertubuhan induk dapat merealisasikan matlamat berkenaan.

Katanya, beliau gusar apabila melihat corak kehidupan belia masa kini yang semakin mencabar, ketiadaan kekuatan spiritual dan mental akan menjadi faktor pemusnah buat golongan berkenaan.

“Kerajaan memandang berat perkara ini dengan berusaha merangka pelbagai program agar generasi muda ini bersedia menghadapi gelombang perubahan yang berlaku di dalam negara, malahan juga di peringkat global.

“Generasi muda adalah aset negara yang sentiasa diberi ruang menyerlahkan bakat dan potensi diri mereka,” katanya.



Beliau berkata demikian ketika merasmikan Anugerah Perdana Belia Negara Peringkat Selangor bertempat di Hotel Carlton & Suites, di sini, malam tadi.

Hadir sama Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Selangor, Sabran Abd Bahar dan Presiden Majlis Belia Selangor, Hafez Shuriddin.

Mengulas lanjut, Mohd Khairudddin berkata, anugerah yang diperkenalkan sejak 1988 itu adalah pengiktirafan berprestij yang dikhaskan kepada generasi muda seluruh negara.

Katanya, ia juga penghargaan kerajaan kepada individu dan pertubuhan belia yang telah memberi sumbangan besar terhadap pembangunan generasi muda di Malaysia terutamanya di Selangor.



“Ia juga adalah sebagai satu motivasi menggalakkan penglibatan generasi muda dalam kerja-kerja sukarela yang menyumbang kepada pembangunan masyarakat.

“Pada tahun ini calon untuk pertubuhan belia hanya enam sahaja yang bertanding dan calon individu hanya 13 iaitu 10 lelaki dan tiga wanita.

“Saya berharap pada tahun mendatang akan ada peningkatan pencalonan bagi semua kategori tersebut,” katanya.

Pada majlis berkenaan, Mohd Firdaus Shir Mohd, Haridass Ramasamy dan Khairul Azwan Pauzi dinobatkan tiga belia lelaki terbaik.

Sementara bagi kategori wanita ialah Salbiah Abdul Ghani, Maslina Sofiah Othman dan Salsabila Kamal.

Bagi pertubuhan terbaik ialah Persatuan Belia Masjid Selangor, Pertubuhan Belia Hindu Kuala Langat dan Kelab Belia Kampung Jenderam Hulu.

Tiada ulasan: