HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Jun 2015

Pemulihan bekalan air di KL, Hulu Langat secara berperingkat, kata Syabas

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
 
Gangguan bekalan air tidak berjadual di beberapa kawasan Hulu Langat dan Kuala Lumpur akan pulih secara berperingkat selepas kerosakan pam air mentah di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Langat siap dibaiki sepenuhnya semalam.
 
Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Korporat Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) Priscilla Alfred berkata LRA Sungai Langat dapat kembali beroperasi seperti biasa dengan jumlah pengeluaran air terawat semasa sebanyak 460 juta liter sehari (JLH) kepada pengguna.
 
"Dengan pengoperasian semula pam tersebut pemulihan bekalan air terawat di kawasan gangguan adalah secara berperingkat," katanya dalam kenyataan media di Kuala Lumpur, hari ini.
 
Menurut Alfred, bagi Kuala Lumpur sebanyak 60% kawasan yang mengalami gangguan bekalan air sejak Sabtu lepas pulih. 
 
Bagaimanapun, bagi Hulu Langat gangguan bekalan air yang berlaku mengambil masa yang lama untuk dipulihkan.
 
"Sebelum kejadian kerosakan pam air mentah di LRA ini juga, kawasan tersebut yang turut tersenarai sebagai kawasan kritikal masih belum pulih sepenuhnya," katanya.
 
Sebanyak 244 kawasan membabitkan 402,333 rumah di Hulu Langat dan Kuala Lumpur mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual serta tekanan air rendah ekoran kerosakan pam air mentah di LRA Sungai Langat sejak Sabtu lepas.
 
Bagi mengurangkan kesulitan kepada pengguna, Alfred berkata Syabas akan menyediakan bantuan bekalan air kecemasan melalui lori tangki dan menempatkan tangki air statik di beberapa kawasan yang terlibat.
 
Bagaimanapun, katanya keutamaan bantuan air akan diberikan untuk tujuan kecemasan seperti kematian dan majlis perkahwinan selain bagi kegunaan hospital, pusat dialisis serta rumah kebajikan dan para pengguna juga dinasihati untuk menggunakan air secara berhemah. – Bernama
 
 

Tiada ulasan: