HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Ogos 2015

Pakatan Rakyat tidak ikhlas perjuang hak, kata Nur Jazlan

THE MALAYSIAN INSIDER



Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang patut tawar tempat untuk perhimpunan Bersih 4, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed. – Gambar fail The Malaysian Insider, 31 Ogos, 2015.Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang patut tawar tempat untuk perhimpunan Bersih 4, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor dan Pulau Pinang sepatutnya menawarkan tempat kepada penganjur perhimpunan Bersih 4 sekiranya mereka ikhlas dalam memperjuangkan hak bersuara dan berhimpun.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata sejak Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012 diluluskan, kerajaan Selangor dan Pulau Pinang tidak menawarkan tempat khas seperti yang dinyatakan dalam akta berkenaan untuk tujuan berhimpun.
 
"Ahli politik pembangkang termasuk penganjur Bersih menggunakan Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan semua warganegara berhak berhimpun secara aman dan tanpa senjata.

"Tetapi bagaimana pula dengan Perkara 10(2)(b) yang menyatakan mengenai hak dan kebebasan orang lain seperti menikmati secara aman harta bendanya, hak kebebasan bergerak, hak menikmati persekitaran semula jadi dan hak untuk menjalankan perniagaan," katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini. 
 
Malah, Nur Jazlan berkata kerajaan melalui Polis Diraja Malaysia pula yang memberi ruang kepada mana-mana pihak untuk berhimpun secara aman seperti yang digariskan dalam akta berkenaan.
 
Ini termasuk membenarkan Stadium Merdeka digunakan untuk 'Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112' pada 12 Januari, 2013 serta Stadium Kelana Jaya untuk 'Blackout 505' pada 8 Mei 2013, katanya.
 
Beliau berkata pemimpin PR hanya menimbulkan api kebencian kepada kerajaan pusat kerana tidak membenarkan perhimpunan Bersih 4 diadakan, sedangkan kerajaan PR di Selangor dan Pulau Pinang hanya berdiam diri.
 
"Jika diadakan di sana (Selangor dan Pulau Pinang), mungkin kerajaan negeri dapat menyediakan makanan dan kelengkapan lebih selesa kepada peserta Bersih 4 sehingga mereka tidak perlu membawa makanan dan khemah sendiri," katanya.
 
Nur Jazlan berkata sikap tidak ikhlas PR di Selangor terbukti apabila Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang sebelum ini pernah membenarkan Stadium Shah Alam dijadikan tempat berhimpun, menarik balik kebenaran tersebut tanpa sebab.
 
Beliau turut menyelar pengamal undang-undang yang bersikap selektif dalam mentafsir APA 2012 dengan menyatakan rakyat bebas berhimpun di mana-mana, sedangkan perhimpunan itu seharusnya mendapat persetujuan polis dan kebenaran pemilik tempat berkenaan. – Bernama


Tiada ulasan: