HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Ogos 2015

Utusan nasihatkan BN lupakan Cina selepas Bersih 4

THE MALAYSIAN INSIDER


 Akhbar Utusan Malaysia mendakwa sokongan kaum Cina dalam Bersih 4 membuktikan sebahagian besar mereka kini punyai ‘keberanian luar biasa’ menunjukkan protes mereka secara terbuka kepada kerajaan, bukan lagi secara senyap-senyap melalui peti undi. – Gambar fail The Malaysian Insider, 31 Ogos, 2015. Akhbar Utusan Malaysia mendakwa sokongan kaum Cina dalam Bersih 4 membuktikan sebahagian besar mereka kini punyai ‘keberanian luar biasa’ menunjukkan protes mereka secara terbuka kepada kerajaan, bukan lagi secara senyap-senyap melalui peti undi. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
Akhbar Utusan Malaysia menasihati Barisan Nasional (BN) supaya berhenti bersusah-payah meraih sokongan daripada kaum Cina kerana usaha tersebut tidak akan membuahkan hasil.

Pengarang Zulkiflee Bakar berkata, perkara tersebut jelas kelihatan apabila mendakwa majoriti peserta yang hadir pada perhimpunan 34 jam Bersih 4 hujung minggu lalu, daripada kaum Cina.
 
"Mereka lebih percaya kepada DAP yang dibantu oleh PKR dan Gerakan Harapan Baru (GHB). Oleh itu, tidak perlulah bersusah-payah untuk berusaha bermati-matian meraih sokongan kelompok tersebut.

"Berpada-padalah melakukan kebaikan dan biarlah ia bertempat," tulisnya dalam akhbar milik Umno itu hari ini. 
 
 Zulkiflee berkata, sokongan kaum Cina itu membuktikan sebahagian besar mereka kini punyai "keberanian luar biasa" menunjukkan protes mereka secara terbuka kepada kerajaan, bukan lagi secara senyap-senyap melalui peti undi seperti mana yang mereka lakukan sejak Pilihan Raya Umum (PRU) 2008.
 
"Berdasarkan keputusan PRU sejak 2008, menunjukkan BN buatlah apa sahaja, belum tentu akan mampu mengembalikan sokongan majoriti kaum Cina kepada parti berkenaan.
 
"Dan pendirian kaum itu terhadap BN semakin terserlah, jika perhimpunan haram Bersih mahu dijadikan ukuran," katanya.
 
Beliau berkata, perhimpunan itu tidak memberikan sebarang keuntungan kepada negara, sebaliknya hanya mencemarkan imej Malaysia dan lebih daripada itu, ia isyarat jelas siapa yang akan lebih berkuasa apabila orang Melayu terus berpecah-belah.
 
"Jangan biarkan berlaku keadaan, 'kerbau yang membajak, kucing yang kenyang.' Apa maksudnya? Jawapannya ada pada kita semua!" katanya.
 
Perhimpunan Bersih 4 pada 29 dan 30 Ogos itu, yang diisytiharkan haram oleh polis, dianjurkan kumpulan reformasi pilihan raya Bersih 2.0 yang antara lain menuntut pilihan raya yang bersih dan adil serta sebuah kerajaan yang bersih.
 
Di Kuching dan Kota Kinabalu, penganjur menghentikan perhimpunan masing-masing pada tengah malam kelmarin dan tengah hari semalam.


Tiada ulasan: