HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Ogos 2015

Tujuh Ahli Parlimen PAS Bakal Sertai Parti Baharu

MSTAR ONLINE


ghb


PETALING JAYA: Sekurang-kurangnya tujuh Ahli Parlimen PAS akan menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) yang akan mengumumkan pembentukan parti baharu pada sambutan Hari Kebangsaan negara, Isnin.

Setiausaha GHB, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, PAS hanya boleh memecat mereka daripada parti, tidak di peringkat parlimen atau kerusi negeri.

"Pemimpin PAS yang akan menyertai parti baharu ini kekal sebagai Ahli Parlimen dan wakil rakyat kerana kami membentuk gabungan baharu Pakatan 2.0 dengan kerjasama DAP dan PKR," katanya.

Tindakan tujuh Ahli Parlimen itu dilihat akan menggugat penguasaan parti Islam itu di Parlimen, sekali gus menyukarkan mereka untuk memastikan agenda hudud menjadi realiti.

Antara Ahli Parlimen yang akan menyertai GHB adalah, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad (Kuala Terengganu), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar), Mohamed Hanipa Maidin (Sepang) dan Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja).

Turut bersama mereka adalah Kamarudin Jaffar (Tumpat), Khalid Samad (Shah Alam) dan Dr Mohd Hatta Ramli (Kuala Krai).

"Mereka akan menyertai parti baharu secara rela hati," kata Dzulkefly.

GHB juga tidak menghiraukan pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengenai Pendaftar Pertubuhan akan menolak permohonan untuk membentuk parti baharu yang dikenali sebagai Parti Progresif Islam.

Mujahid berkata, mereka akan mengumumkan pembentukan parti baharu itu pada Hari Merdeka.

"Kami tidak tahu kenapa RoS menolak nama parti itu. Islam ada agama rasmi negara.

"Sepatutnya tiada masalah  untuk menggunakan perkataan Islam sebagai nama parti, kecuali mereka cuba menyukarkan GHB untuk membentu parti baharu," katanya.

Berhubung dakwaan pihak RoS bahawa GHB tidak mengemukakan sebarang kertas cadangan untuk membentuk parti baharu, Mujahid berkata, banyak parti tidak aktif yang boleh digunakan.

"Islam akan tetap menjadi asas kepada parti baharu kami," katanya.

Tiada ulasan: