HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Ogos 2015

Sanggupkah ‘politikus’ lain ke jalanan bersama Tun M

 
Selepas pelbagai cara digunakan untuk menjatuhkan Najib, beliau melihat hanya demonstrasi jalanan cara terakhir
 
 
mahathir_talk-bersih1_600


Kehadiran dua kali bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ke demonstrasi Bersih 4.0 beliau tidak akan mengalah untuk menjatuhkan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Mengenali negarawan itu, faktor usia dan masa bukan halangan.

Sebaik selesai bersama rakyat di Program Bicara Negarawan di Pasir Gudang, pada Sabtu lalu, beliau bergegas pulang dan membuat kejutan muncul bersama rakyat yang berbaju kuning berhampiran Dataran Merdeka.

Meskipun seketika, kehadiran itu memberi impak yang besar terhadap mereka yang berusaha untuk menjatuhkan Najib.

Semua tahu, ideologi Mahathir ibarat langit dengan bumi dengan DAP, namun kemunculan itu atas nawaitu yang satu, bersama rakyat menyingikirkan Najib.

“ Saya hanya datang untuk tengok,” katanya sebelum beredar pulang dan selepas itu berjanji akan datang lagi.

Kehadiran kali kedua Dr Mahathir berbeza dengan sehari sebelumnya, di mana beliau tampil dengan kenyataan lebih keras.

“Kalau kerajaan dah tak peduli undang-undang, kita terpaksa gunakan demontrasi jalanan. Lihat Marcos, beliau telah dijatuhkan melalui demonstrasi jalanan,” tegasnya.

Apakah selepas pelbagai ikhtiar dan usahanya untuk menyingkirkan Najib tidak menampakkan hasil, beliau akan menggunakan cara yang sama yang pernah digunakan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjatuhkannya 17 tahun lalu.

Dari sudut yang lain, kenyataannya memberi suntikan baru kepada mereka yang menentang pentadbiran Najib.

Bersih 4.0 yang berlangsung lebih 36 jam dilihat didominasi kaum Cina, mungkin selepas ini dalam siri demonstrasi selanjutnya, ia akan menampilkan ramai orang Melayu sekiranya Dr Mahathir turun sama selepas Pas yang bertalak tiga dengan DAP tidak menggalakkan ahlinya menyertai bantahan itu.

Cuma satu perlu difikirkan, wajarkah dibiarkan Tun dalam usianya yang menjangkaui 90 tahun, menggalas tanggungjawab ini.

Mana pergi ‘politikus’ yang kononnya sealiran dengannya?

Tiada ulasan: