HALAMAN SANTAI

Selasa, 17 September 2019

Riza Aziz buat kemunculan pertama di perbicaraan 1MDB Najib

MALAYSIAKINI

   

KES 1MDB NAJIB | Ahli perniagaan Riza Shahriz Abdul Aziz hari ini membuat kemunculan pertama dalam perbicaraan terhadap bekas perdana menteri yang juga bapa tirinya, Najib Razak yang dituduh melakukan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram membabitkan dana 1MDB berjumlah RM2.28 bilion.

Riza antara tujuh individu yang dibawa mengadap hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali untuk proses kenal pasti oleh saksi pendakwaan Amhari Efendi Nazaruddin.
Mereka dipanggil untuk proses itu selepas disebut dalam pernyataan bertulis Amhari, yang merupakan bekas pegawai khas Najib.

Namanya berulang kali disebut dalam dokumen mahkamah Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ) berkaitan penyelewengan dana 1MDB.

DOJ antara lain mendakwa dia menerima dana syarikat itu melalui Good Star Ltd dan Aabar Investment PJS Ltd, menerusi syarikat berpengkalan di Amerika Syarikat, Red Granite Pictures, yang kemudiannya menjadi penerbit filem The Wolf of Wall Street.

Riza adalah ketua pegawai eksekutif Red Granite Pictures. Pada Mac 2018, syarikat itu bersetuju untuk menyerahkan AS$60 juta kepada kerajaan Amerika Syarikat.

Di Malaysia dia dihadapkan dengan lima pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan AS248 juta yang didakwa diselewengkan daripada 1MDB. Perbicaraan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur akan bermula Januari tahun depan.

Sementara itu, tiga yang dikenal pasti Amhari ialah individu yang dahulunya menjadi pembuat keputusan dalam 1MDB iaitu Che Lodin Wok Kamarudin (bekas pengerusi), Arul Kanda Kandasamy (bekas CEO) dan Sahrol Azral Ibrahim Halmi (bekas CEO).

Arul Kanda dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan bersubahat dengan bekas Perdana Menteri Najib Razak berhubung pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB. Pendengaran kes itu akan bermula 18 November ini.

Tiga lagi individu ialah Wan Shihab Wan Ismail (bekas pegawai khas Najib), Dennis See Thuan Buan (bekas pegawai projek 1MDB) dan Azmi Tahir (bekas pegawai kewangan 1MDB).


Tiada ulasan: