HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 Oktober 2014

Subsidi Petrol Timbulkan Pelbagai Persoalan



Oleh T. AVINESHWARAN


PETALING JAYA: Pengumuman mengenai pemilik kenderaan yang berpendapatan lebih RM10,000 sebulan tidak akan menikmati subsidi bahan api mulai tahun depan telah menimbulkan pelbagai persoalan di kalangan masyarakat.

Ramai yang bertanyakan soalan berkaitan subsidi bahan api itu di laman Facebook dan ada juga yang memberi komen terhadap skim yang diumumkan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Skim yang belum ada mekanisme akhir ini menyatakan bahawa mereka yang berpendapat bawah RM5,000 sebulan akan mendapat subsidi penuh, manakala yang berpendapatan RM5,001 dan RM10,000 akan mendapat separuh subsidi.

Sejak itu, pelbagai persoalan timbul antaranya syarat itu berdasarkan gaji asas ataupun jika gaji itu termasuk kerja lebih masa atau elaun.

Sesetengah orang juga mahu penjelasan jika seseorang itu mengisi minyak menggunakan Mykad anak mereka, perlu ada skim yang boleh mengesahkan tahap gaji.

"Apa yang perlu saya buat untuk mengelak daripada mengisi minyak kereta kawan saya yang kaya?" tanya Hetish Sharma.

Beberapa orang bertanya terdapat apa-apa tanda  jumlah subsidi petrol yang digunakan setiap bulan dan mereka turut bimbang kemungkinan skim ini boleh disalah gunakan oleh individu yang menjual kuota mereka.

Salah seorang ahli perniagaan berkata, subsidi untuk petrol dan diesel hanya bermula jika harga minyak mentah di atas AS$ 80 (RM262) setong di pasaran antarabangsa.

"Bagaimana jika harga turun daripada harga biasa? Adakah petrol akan lebih murah bagi kumpulan yang berpendapatan kurang daripada RM5,000," tanya pengusaha itu.

Sementara itu ada juga yang mempersoalkan mengenai keselamatan maklumat peribadi .

"Dengan segala maklumat yang ada dalam Mykad, adakah pemabantu stesen minyak akan tahu jumlah gaji saya dan di mana saya tinggal?

"Adakah saya akan menjadi sasaran?" tanya Lidia Roro.

Manakala Noel Dass berkata, jumlah gaji sepatutnya menjadi hak milik peribadi.

"Bolehkah sistem ini hanya mendedahkan maklumat gaji secara kasar daripada terlalu terperinci?

"Dan pekerja stesen minyak yang memerhati tahap gaji, alamat rumah serta plat kereta yang boleh membawa kepada sasaran perompak," jelasnya.

Selain itu, Napsiah Mat Salleh bertanya apa akan jadi jika seseorang itu tidak mengemaskini tangga gaji di dalam Mykad?

"Dan bagaimana pula dengan status pesara? Mereka tidak mempunyai gaji," tanya Napsiah.

Vincent Choon Chee Ming yakin pengguna akan beratur lebih panjang untuk mengisi minyak apabila setiap pelanggan perlu menunjukkan Mykad atau dokumen lain sebelum minyak diisi.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kini sedang mengkaji mekanisme penuh berkaitan skim ini.Mstar

Tiada ulasan: