HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 Januari 2019

Dr Mahathir: M'sia kutuk Israel, tapi bukan anti Yahudi

MALAYSIAKINI

   

Malaysia berpendirian untuk mengutuk negara Israel tetapi tidak anti-Yahudi atau anti-Semitik, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

"Malaysia tidak anti-Yahudi atau anti-Semitik. Orang Arab juga adalah orang Semitik. Tetapi kami berhak untuk mengutuk tindakan yang tidak berperi kemanusiaan dan menindas di mana-mana pun juga, oleh sesiapa sahaja.

"Kami telah mengutuk Myanmar kerana layanan terhadap orang Rohingya. Kami telah mengkritik banyak negara dan orang kerana tindakan tidak berperi kemanusiaan," katanya dalam suatu hantaran terbaru di blognya.

Orang Semitik merujuk kepada kumpulan etnik, budaya atau ras yang berkongsi akar bahasa yang sama di timur tengah, termasuklah Yahudi dan Arab.

Dr Mahathir menjelaskan Malaysia tidak ada sebarang hubungan diplomatik dengan Israel yang ditanggapinya sebagai negara penjenayah dan memang patut dikutuk.

"Kami tahu sokongan yang kuat kepada Israel. Kami tidak dapat bertindak terhadap Israel tanpa enggan mengiktiraf negara itu.

"Kami kekal berpendirian memiliki hak untuk melarang warga Israel dari masuk ke nagara kami," tulisnya lagi.

Perdana menteri juga merayu pihak yang bersimpati dengan perjuangan Palestin untuk turut sama mengutuk Israel.

"Saya merayu pihak yang bersimpati dengan perjuangan Palestin untuk menyuarakan kutukan mereka.

"Keganasan bukanlah jawapan. Suatu strategi yang teratur diperlukan bagi membawa keadilan kepada rakyat Palestin," katanya lagi.


Tiada ulasan: