HALAMAN SANTAI

Ahad, 15 September 2019

Penyatuan ummah percepat agenda kebajikan rakyat - Khalid Ibrahim

MALASIAKINI


   

Bekas menteri besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim percaya himpunan penyatuan Ummah akan mempercepatkan agenda untuk memelihara kebajikan rakyat.

Katanya, himpunan tersebut yang berlangsung semalam melakar sejarah penting buat rakyat Malaysia sekali gus dijangka mengubah lanskap politik di negara ini.

"Kestabilan politik ummah di Malaysia insha-Allah akan mempercepatkan agenda memelihara kebajikan rakyat melalui usaha yang diredai Allah SWT.

"Pengalaman yang lalu bolehlah dijadikan teladan dalam membina tatacara baru bersama untuk memastikan rakyat mendapat keadilan dan terbela," kata Khalid dalam kenyataan.

Abdul Khalid menjadi menteri besar Selangor dari PKR sejak tahun 2008 sehingga 2014.
Ketika pentadbirannya, beliau popular dengan dasar berkebajikan, dan antaranya adalah pemberian air percuma kepada rakyat Selangor.
Abdul Khalid memegang jawatan itu sehingga beliau digesa berundur pada 2014 melalui 'Langkah Kajang' dengan peletakan jawatan Adun Kajang, Lee Chin Cheh.

Bagaimanapun, usaha menjadikan Anwar sebagai menteri besar gagal apabila pemimpin PKR itu dipenjarakan dan timbalan presiden PKR, Azmin Ali dilantik sebagai menteri besar yang baru.

Pada September lalu, Abdul Khalid dispekulasi bertanding pada pilihan raya kecil (PKR) Port Dickson di bawah tiket PAS untuk menentang Anwar, namun perkara itu tidak menjadi kenyataan.
'Pelihara kedudukan Islam, Bumiputera'

Mengulas lanjut Abdul Khalid berkata peristiwa semalam menyaksikan dua parti politik terbesar bergabung tenaga untuk memelihara kedudukan Islam, Melayu dan Bumiputera seperti tertera dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Saya amat terharu dan berterima kasih kepada kedua-dua pemimpin PAS YB Tuan Guru Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang dan Umno YB Datuk Seri Zahid Hamidi yang memilih untuk mengenepikan perbezaan dan menamatkan persengketaan politik lebih 40 tahun lamanya.

"Permuafakatan serta kerjasama ini tercapai bukan dengan hubungan serta usaha sehari dua.
"Saya percaya ia telah dijalin, dicerna dan dipupuk sekian lama oleh kedua-dua pihak dan pemimpin pada setiap peringkat demi menjalinkan kerjasama dan muafakat demi pembangunan masyarakat Malaysia yang mampan serta meningkatkan tadbir urus yang lebih baik dan telus," katanya.


Tiada ulasan: