HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Ogos 2018

Nilai ambang SST bagi kedai makan dinaikkan kepada RM1.5j setahun

THE MALAYSIAN TIMES
 


PUTRAJAYA: Kementerian Kewangan bersetuju untuk menaikkan nilai ambang bagi semua kedai makan dan restoran di negara ini untuk dikenakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) kepada RM1.5 juta setahun.

Menterinya, Lim Guan Eng berkata peningkatan itu adalah daripada RM500,000 yang ditetapkan semasa pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sebelum ini.

Bagaimanapun, katanya peningkatan nilai ambang itu adalah yang terakhir akan diberikan oleh kementerian.

“Selepas mendapat maklum balas daripada pelbagai pihak termasuk permohonan daripada pengusaha restoran nasi kandar dan kedai kopi yang meminta nilai ambang dinaikkan daripada RM500,000 yang dikenakan sebelum ini.

“Kita bersetuju untuk menaikkan kepada RM1 juta tetapi mereka tidak puas hati dan meminta dinaikkan sehingga RM3 juta. Kita bersetuju untuk menaikkannya kepada RM1.5 juta,” katanya ketika menyampaikan taklimat mengenai SST kepada media di sini hari ini.

Lim menjelaskan sesebuah restoran itu hanya dikenakan SST jika pulangannya lebih daripada nilai ambang RM1.5 juta setahun.

“Oleh itu, saya harap tiada kenaikan dari segi harga. Kita harap pengguna akan menjadi mata dan telinga kepada kerajaan,” katanya.– Bernama

Tiada ulasan: