HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Ogos 2018

Petron bukan pembekal utama petrol, diesel Kerajaan Persekutuan


Mirzan Mahathir


Kementerian Kewangan menjelaskan pelantikan Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) bukanlah sebagai pembekal tunggal minyak petrol dan diesel kenderaan kerajaan.

Menurut kementerian itu, selain Petron, syarikat minyak Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan Shell Malaysia masih lagi merupakan pembekal bahan api itu sejak 1997.

“Pelantikan ini dibuat secara pentadbiran kerana ia adalah berkaitan dengan urusan operasi dan tidak melibatkan sebarang implikasi kewangan kepada Kerajaan.

“Melalui kelulusan ini, kerajaan memperoleh lebih banyak pilihan di antara Petronas, Shell dan Petron dan dapat membuka peluang serta persaingan yang sihat di kalangan pembekal minyak petrol dan diesel,” kata kenyataan semalam.

Penjelasan itu bagi menjawab kepada isu tersebarnya memo pelantikan Petron sebagai pembekal petrol dan diesel untuk kerajaan yang tular di media sosial hari ini.

Dalam pada itu, Kementerian Kewangan turut memaklumkan jaringan stesen minyak di seluruh negara boleh memohon untuk menjadi pembekal bahan bakar buat kenderaan kerajaan.

“Kerajaan juga tidak menghadkan jumlah pembekal di mana pembekal lain yang berwibawa dan mempunyai jaringan stesen di seluruh negara boleh memohon,” katanya.

Ini susulan tular di media sosial mengenai surat berkenaan dan mendapat pehatian netizen kerana anak Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Mirzan didakwa mempunyai pegangan saham dan peranan dalam syarikat itu di negara ini.

Pada 2013, Petron Malaysia Refining & Marketing Bhd (Petron Malaysia) memaklumkan kepada Bursa Malaysia bahawa Mirzan tidak memiliki sebarang saham ataupun beliau mempunyai peranan dalam syarikat.

Tiada ulasan: