HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Ogos 2018

Peguam persoal tindakan SPRM dedah maklumat bekas ketua perisik MEIO



 

Pasukan peguam kepada bekas Ketua Pengarah Bahagian Penyelidikan Jabatan Perdana Menteri (MEIO) mempertikaikan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan maklumat siasatan suruhanjaya itu kepada media.

Menerusi kenyataan dikeluarkan semalam, menyebut, semasa pendengaran permohonan reman oleh SPRM terhadap anakguamnya peguam mendakwa telah dinafikan untuk memperolehi sebarang maklumat berkaitan penyiasatan SPRM.

“Alasan SPRM kononnya jika di bekalkan maklumat tersebut kepada kami, ianya akan mengganggu proses siasatan dan mungkin akan menyebabkan gangguan kepada saksi-saksi lain atau menyebabkan apa-apa bukti kes di hapuskan.

” Kami memahami “alasan” yang di berikan oleh Pegawai Penyiasat SPRM berkenaan dan menghormatinya.

“Namun pada kami di kejutkan dengan pengumuman demi pengumuman yang di buat oleh SPRM kepada media iaitu berkaitan rampasan duit AS$6.3juta yang di katakan dari sumber timur tengah melalui anakguam kami,” ujar kenyataan itu semalam.

Semalam SPRM merampas AS$6.3 juta dalam siasatan terhadap bekas ketua pengarah Organisasi Risikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid.

Timbalan Pesuruhjaya Datuk Seri Azam Baki berkata wang sebanyak AS$4.7 juta serta barangan lain, yang membawa jumlah keseluruhan sebanyak AS$6.3 juta, dirampas di sebuah pangsapuri di Cyberjaya semalam dan disyaki berkaitan kes salahguna kuasa Hasanah.

Menurut peguam, “pendedahan maklumat siasatan” oleh SPRM sendiri kepada pihak media dan berita ini di sensasikan media sehingga memprejudiskan hak anakguam untuk membela diri.

” Bukankah pendedahan melalui media ini akan menjejaskan siasatan oleh SPRM sendiri dan mungkin beberapa jejak bukti akan di musnahkan oleh orang yang belum di tangkap dan mungkin akan menyebabkan mereka melarikan diri apabila mereka telah mendapat maklumat percuma dari media bahawa penyiasatan ke atas anakguam kami adalah berkaitan dengan urusan rasmi antara mereka selama ini.

“Jika SPRM merahsiakan daripada kami semua maklumat ini atas alasan “boleh mengganggu siasatan”, mengapa SPRM boleh pula bebas membocorkan (kononnya) “bukti siasatan” kepada media?

“Adakah menjadi trend agensi penyiasat sekarang ini untuk mendedahkan semuanya di media untuk di perdebatkan oleh “rakyat hakim negara” yang tak mengetahui hujung pangkal kes ini?,” soalnya.

Katanya lagi, ketika di soal Majistret semalam di mahkamah, Hasanah secara terbuka memaklumkan kepada mahkamah bahawa tugas beliau ketika menjadi Ketua Pengarah Bahagian Penyelidikan JPM adalah terikat dengan Akta Rahsia Rasmi dan beliau tidak boleh mendedahkan sebarangan maklumat berkaitan tugas rasmi beliau kepada SPRM.

Tiada ulasan: